Tomgång!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Pape

Tomgång!

Inlägg av Pape »

Jag har en Mini Cooper -98 och har haft problem med min tomgång sen jag köpte den. Firman jag köpte den ifrån hävdade att det var tomgångsregulatorn som var trasig så jag har kört utan en sån tills i torsdags. Då fick jag en ny hemskickad utav dom. Jag stoppade i den och det kändes bra. När jag startade den så låg tomgången på 1000-1500 varv jämfört med 500 utan regulator.

Men efter att ha åkt lite med kojan under helgen så märker jag att allt inte är frid och fröjd. Den har lagt av några gånger samt har tomgången gått ner till 500 vid ett antal tillfällen. Okej har jag tänkt, det kanske skall vara så men i morse så vart det motsatt effekt och jag blev orolig. När jag gasade så "fastnade" gasen på en hög tomgång och jag fick lov att stänga av bilen för att få ner tomgången.

Någon som har liknande erfarenhet eller förslag vad det kan vara eller vad som kan göras åt det?
Per Eklund

Inlägg av Per Eklund »

tjena, hade liknande fel på min opel, att den gick upp och ner i tomgång, då bytte dom tomgångsmotor och allt blev bra. Men min morsa fick fel på sin 307:a åxå då gasen hängde sig , då bytte dom spjällmotor och då ficksade det sig....kanske kan vara nått liknade på din kojja?

//Per
Användarens profilbild
Mazze

Inlägg av Mazze »

Min pärla hade också ojämn (rättare sagt hög) tomgång förra sommaren. Jag fick tipset att åka till en bilfirma som har diagnosutrustning. Sagt och gjort, jag hittade en firma som kollade upp allt och det såg bra ut. Tipset från firman blev att skaffa "injector-cleaner" eftersom tydligen insprutningsmunstyckena kan sättas igen med ojämn tomgång som följd.

Efter en flaska av medlet blev bilen bra. :)

Fast nu är det tydligen dags igen... :(

Om jag inte minns fel så klarar diagnosutrustning från Bosch av att kolla alla intressanta värden på en koja, annars vet ju bilfirman...

Lycka till!
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Skriv svar