Jag har en fot inne på detta med styling kan man väll säga.
"Lambo dörrar" (LSD)
- Ett sånt här konverterings kit har sina för och nackdelar. Som sagt har man tur hittar man billigare modeller som ändå orkar med länge, kolvar och bultar är ju inte i 100% kvalite. går man på dessa super dyra med garantier och så, då håller det men kostar ju en förmögenhet. Tänk också på att om du skaffar 130 graders gångjärnen så är de ofta ställbara, så vill du vid något tillfälle bara ha det på 90 grader så kan man ställa om detta i själva gångjärnen. därför är det ett plus att köpa 130 graders. DOCK när du använder dig av funktionen 130 grader så innebär det att om inte gångjärnen är utformade till att resa sig så kan det ta emot i fram skärmen så passformen är väldigt precis, man måste gå igenom det när man monterar, det är ju inte precis bolt on kit som det finns till många andra bilar, utan du söker ju universal.
Plus : Snyggt på vissa bilar, dörren öppnas inte lika lång ut som en vanlig dörr utan till "första" steget och sen upp. Går igenom bilprovning om LSD dörrarna har godkännande på det.
Minus : Om man inte använder 130 Grader så är det trångt på vissa bilar beroende på hur pass a-stolpen lutar så kan man ibland få trixa sig ur på lite konstiga sätt. Många billigare varianter saknar godkännande på kvalite och säkerhet och då går de inte igenom besiktning. (Beror på hur petnoga bilprovningen är)
"Chicken Doors"
- Ett billigare alternativ där man själv får modifiera rätt kraftigt och fästa vanliga gångjärn på a-stolparna, detta liknar lite LSD funktionen men du lyfter ju inte dem upp som man gör med LSD utan vinklar dörrarna ut snett.
Plus : Sparar pengar och är ovanligare så det höjer nog ett och annat ögonbryn.
Minus : Eftersom gångjärnen är rätt tjocka så krävs det rätt så stora modifieringar både i dörrar och a-stolpe, samt att man måste förstärka a-stolpen då den blir mycket mer belastad. Bilprovningen kommer ej godkänna detta om man inte har bilen registrerad som amatör fordon, eller liknande. och då måste man registrera in den med dörrarna.
"Suicide Doors"
- Funktionen blir att dörren blir bakvänd, alltså gångjärnen flyttas från A-stolpe till B-stolpe vilket blir att dörren öppnar sig bakåt. Det finns konverterings kit man kan köpa med speciella gångjärn och låsfunktion. Vill man göra snikvarianten så kan man göra detta själv genom att flytta, modifera och passa in gångjärnen där bak istället, (då funkar volvo amazon gångjärn jätte bra). Som ni kan höra här så har detta namnet "Självmords dörrar" vilket är för att om man skulle slänga sig ut ur bilen så öppnar dörren bakåt istället och man "fastnar".
Plus : ja det finns väll inget plus eftersom det tar lika mycket plats som vanliga dörrar, det är häftigt i vissa ögon.
Minus : Man kan inte hoppa ut ur bilen i farten ( vem gör det

)
"Måsvinge dörrar"
- Här öppnar sig dörrarna upp, alltså måde fram och bak på dörren är fristående på karossen. Gångjärnen fäster man i taket på bilen. Det finns konverterings kit här också, Priset avgör kvalite. Finns snikvarianten här också där man ännu en gång kan använda sig av volvo amazon gångjärn och fästa i taket. Detta är en av de första modifieringarna man gjorde på dörrar, det fanns innan lambo dörrar med mera. Man måste bara tänka på att man måste svetsa upp en ställning, nästan som en bur i bilen som kommer stabilisera taket och även hålla gångjärnen. Att Ram svetsa taket och även kors svetsa är ett måste. Man måste även tänka på att låsningen på detta blir lite komplicerat, beroende på hur tung dörren är så krävs det olika styrka på gaskolvarna. och olika kolvar tar olika plats, man måste därför falsa ner taket så att man får en avrinnings kanal till vatten och mera, där i får även kolvarna vila. Lås funktionen beroende på dörr får placeras både fram och bak på dörren, eller kan även placeras under ( nere på dörren ) allt är ju beroende på utssende och funktion.
Plus : Retro !, detta är fräckt, lyftar många ögonbryn
Minus : Kan skapa problem för taket beroende på tyngden på dörrarna, tar MER plats än en vanliga dörr vid öppning beroende på gångjärnsfästningen, desto mer i mitten av bilen gångjärnen sitter desto mindre plats tar det vid öppning. Mycket svetsnings jobb med ramar och liknande.
Många utav dessa eftermarknads konverterings kiten har nu på senare tid även kommit med elektronik !, där man öppnar dörrarna med fjärrkontroll, detta har väll både för och nackdelar men är också mycket dyrare !
Hoppas denna information hjälper er som har funderingar kring olika typer av dörr öppningar. Har ni andra frågor kring styling eller annan typ av modifiering så kan ni alltid skicka ett PM eller mail till mig.
MVH Jeppsson