Fel bromsvätska i systemet

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
optus
Kontakt:

Fel bromsvätska i systemet

Inlägg av optus »

Det var inte bromsvätska i flaskan som jag fyllde på systemet med. Det var en trögflytande vätska, någon sorts olja. Jag skall byta huvudbromscýlindern, MEN, vad mera måste jag göra ? Det går inte att lufta, verkar vara stopp. Måste jag rengöra oken igen ? Finns det slavcylindrar vid bakbromsarna, Kan de vara skadade ? Bromsreduceringsventilen ? Annat ? Hur mycket extra jobb har jag orsakat ?
Learning by doing; ett känt uttryck. Det är väl det jag gör nu antar jag.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
kerguelair

Re: Fel bromsvätska i systemet

Inlägg av kerguelair »

Jag kan i.a.f trösta dig att jag gjort precis samma misstag. Hällde kylarglyckol i bromsbehållaren...så vi är två om att vara tanksprida :-)
Hann dock inte trycka på bromsen, lyckligtvis. Sköljde och sköljde systemet med bromsvätska. Monterade en luftnippel på locket till bromsbehållaren, kopplade ett reservdäck till nippeln, och luftade / rensade på det sättet.
Kolla tråden om luftning, och sen är det bara att hoppas att den där oljan är nogorlunda lättflyttande.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Re: Fel bromsvätska i systemet

Inlägg av minitokig »

Annars är det nog bara att plocka loss allt och trycka ur oljan ur rören med tryckluft och sda tvätta cylindrar och reduceringsventil och fylla på nytt med bromsvätska.
Skriv svar