Har en Mini 1000 från 73 som har en kass förgasare, har dock en från en MG 1100 liggandes. De liknar väldigt mycket men är inte exakt samma. Om man byter munstycke borde de gå då? det finns ingen slangkoppling som var till den där "tanken som inte verkar göra nånting" på MG förgasarna
tacksam för svar
förgasarfråga
-
förgasarfråga
Be brave-drive British
-Morris Marina 1,8
-Rover 220 Turbo
-Mini 1000
-Austin Mini 1000
-Morris Marina 1,8
-Rover 220 Turbo
-Mini 1000
-Austin Mini 1000
Re: förgasarfråga
MG 1100 hade två st HS2 SU-förgasare dvs 1 1/4 tum stora. En mini 1000 från 1973 har i nästan alla versioner en enkel HS4 SU-förgasare. Det är alltså olika stora förgasare. Infästningen av förgasaren på en HS2 är två hål som sitter rakt över varandra, på en HS4 sitter hålen diagonalt, så det finns ingen möjlighet att få dit förgasaren utan att byta insugningsrör.
När man bestyckar om en SU-förgasare så är det inte munstycket man byter utan det är bränslenålen som bestämmer karaktäristiken på förgasaren, man kan ha olika nålar men det är alltid samma munstycke.
Jag förstår inte vad du menar med "tanken som inte verkar göra nånting" såvida du inte avser flottörhuset som sitter vid sidan av förgasarna. Det är ju där bensinen kommer in och det håller nivån av bränsle konstant så att förgasaren över huvud taget kan fungera.
Har du möjlighet att lägga upp lite bilder på vad du har så kan jag lättare besvara dina frågor.
På vilket sätt är din nuvarande förgasare kass? Det är oftast möjligt att renovera de flesta SU-förgasare såvida de inte har blivit misshandlade/sönderslagna.
Hälsningar
Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
När man bestyckar om en SU-förgasare så är det inte munstycket man byter utan det är bränslenålen som bestämmer karaktäristiken på förgasaren, man kan ha olika nålar men det är alltid samma munstycke.
Jag förstår inte vad du menar med "tanken som inte verkar göra nånting" såvida du inte avser flottörhuset som sitter vid sidan av förgasarna. Det är ju där bensinen kommer in och det håller nivån av bränsle konstant så att förgasaren över huvud taget kan fungera.
Har du möjlighet att lägga upp lite bilder på vad du har så kan jag lättare besvara dina frågor.
På vilket sätt är din nuvarande förgasare kass? Det är oftast möjligt att renovera de flesta SU-förgasare såvida de inte har blivit misshandlade/sönderslagna.
Hälsningar
Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
-
Ja tyvärr är det faktist ett hål i den. Men infästningen på de båda förgasarna är faktist samma så de var mest därför jag tänkte, kanske de är bytt? Tyvärr har jag ingen bild nu men iaf finns det en tank som ser ut som en flaska ungefär och därifrån går det en slang till förgasaren.
Be brave-drive British
-Morris Marina 1,8
-Rover 220 Turbo
-Mini 1000
-Austin Mini 1000
-Morris Marina 1,8
-Rover 220 Turbo
-Mini 1000
-Austin Mini 1000
Av beskrivningen låter det som ett bränslefilter till nån insprutningsbil.freden skrev:Det du kallar för "tanken". Är det möjligen ett bränslefilter?
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
-
i brist på bättre bild så är det den gröna slangen som går till den där tanken
http://www.garaget.org/?car=80135&image=722219
jag vet vad ett bränslefilter är
http://www.garaget.org/?car=80135&image=722219
jag vet vad ett bränslefilter är

Be brave-drive British
-Morris Marina 1,8
-Rover 220 Turbo
-Mini 1000
-Austin Mini 1000
-Morris Marina 1,8
-Rover 220 Turbo
-Mini 1000
-Austin Mini 1000
den där tanken som du säger är säkert locket som sitter på baksidan av blocket till kamlyftarna och då är det vevhusventilationen som man tar in i förgasarn genom den anlutningen på förgasarn för i sverige har vi lag sedan 68 på sluten vevhusventilation./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69