Mekanisk Bränslepump

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
MinMorris

Mekanisk Bränslepump

Inlägg av MinMorris »

Jag försökte skruva loss min pump igår men den vägrade släppa från motorn! Jag har en 700-serie om det nu hjälper. Tyvärr klippte jag inga foton på det igår. Men någon som vet, är det bara att banka loss den eller sitter den fast inne i motorn?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Hans L

Re: Mekanisk Bränslepump

Inlägg av Hans L »

Nej den skall inte sitta fast! Den är försedd med en arm som i ena änden ligger an mot en nock på kammen. Andra änden av armen påverkar ett membran som med hjälp av backventiler pumpar fram bensinen.
Sitter den fast så är det troligt att den varit lossad tidigare och att den som sedan satte dit den limmade packningen ordentligt....alltför ordentligt!
Om kammen står på topp så kan den bryta lite mot armen som i sin tur gör att pumpen bryter mot pinnbulten men den skall trots det gå att lossa.
Efter att du lossat allt som går att skruva på så gäller: Taa iiiiiiii! :twisted:
Hans L
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Ska förklara lite tydligare och själv få lite mer insikt i det hela.
Pumpens alla skruvar är lossade och jag har fått ut pumpen från motorn ca 10mm, men armen som du nämner verkar inte vilja lossa från motorn riktigt. som sagt, det följer med ut en bit, men sedan fastnar den. Har inte tagit i för kung och fosterland än...

Jag jobbar uppifrån just nu och tagit bort luftfilter och förgasaren för att få lite mer plats.

Membranet i sin tur verkar vara löst i "kanterna" men i mitten känns det som det skulle kunna sitta fast i armen. Är det här du tänker att man har limmat? Ovan membranet sitter även en metall"bricka".
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Hans L

Inlägg av Hans L »

Diskuterar vi samma sak? Jag menar de två pinnbult som sitter i blocket för att hålla pumphuset, inte den mängd småskruv som sitter rakt uppifrån. Lossar du på dessa småskruv så kommer du åt membranet och det sitter i sin tur fast i den arm som jag menar.
Om det nu är så att vi talar "pinnbult med muttrar" så kan det vara så att kammen står i ett olyckligt läge så att utrymmet mellan kamnock och block blir för litet för att få ut pumparmen. Prova med att skjuta tillbaks pumpen de 10 mm mot blocket och vrid runt motorn lite så att kammen kommer i ett annat läge. Sen kan du prova igen! Det ska gå! Jag har aldrig upplevt att detta krånglar.
Hans L
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Jo, vi menar samma, jag är nog bara dålig på att förklara. muttrarna på pinnbultarna är lossade och jag har fått ut pumpen så mycket att jag ser armen. Men ska testa att snurra motorn lite som du säger. Hör av mig igen när jag vet..
Vet någon hur mycket ett nytt membran kostar? Är det svårt att få tag på eller finns det hos mekonomen typ?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

membran menar du bakelitdistansen som sitter mellan pump och block kanske distansskåran är för smal för pumparmens ände./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Har fått loss pumpen. Först knuffade jag bilen en halvmeter bakåt med växel utan resultat, där efter en meter framåt och lyckades då pressa ut den. Kommer inte bli kul att få dit den igen!!!
bulten08 skrev:membran menar du bakelitdistansen som sitter mellan pump och block kanske distansskåran är för smal för pumparmens ände./marcus
Nej, membranet sitter inuti pumpen. I översta locket finner man en packning och ett bränslefilter. Skruvar du av nästa lock hittar du membranet som, jag tror, suger ner bensinen genom filtret, sedan skjuter ut det till förgasaren. Bakelitdistansen som sitter där vet jag inte ritkigt vad den har för funktion. Vilken skåra är det du tänker på som är för smal?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

MinMorris skrev:Har fått loss pumpen. Först knuffade jag bilen en halvmeter bakåt med växel utan resultat, där efter en meter framåt och lyckades då pressa ut den. Kommer inte bli kul att få dit den igen!!!
bulten08 skrev:membran menar du bakelitdistansen som sitter mellan pump och block kanske distansskåran är för smal för pumparmens ände./marcus
Nej, membranet sitter inuti pumpen. I översta locket finner man en packning och ett bränslefilter. Skruvar du av nästa lock hittar du membranet som, jag tror, suger ner bensinen genom filtret, sedan skjuter ut det till förgasaren. Bakelitdistansen som sitter där vet jag inte ritkigt vad den har för funktion. Vilken skåra är det du tänker på som är för smal?

Du kan ju plugga hålet med en plåt och sätta dit en elpump om du vill.
/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Manne skrev: Du kan ju plugga hålet med en plåt och sätta dit en elpump om du vill.
/ M
Det låter som en rätt bra idé. Vilken styrka eller storlek, eller vad man nu använder för enhet, behövs det på elpumpen? Jag har orginalmotorn på typ dryga 30 hästar.....
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Typ den minsta. Finns för ca 2-300:- på Biltema. Vet inte vad max.tryck för SU är men det sitter ungefär en sån pump som Biltemas art.nr: 52-3225på min bil. Monterad bak på bakramen. En bounus med elektrisk är att du kan lägga den på en separat dold strömbrytare så blir bilen lite svårare att stjäla oxå.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Manne skrev:Typ den minsta. Finns för ca 2-300:- på Biltema. Vet inte vad max.tryck för SU är men det sitter ungefär en sån pump som Biltemas art.nr: 52-3225på min bil. Monterad bak på bakramen. En bounus med elektrisk är att du kan lägga den på en separat dold strömbrytare så blir bilen lite svårare att stjäla oxå.
/ m
Förbannat bra det där med strömbrytaren!
Ursäkta om jag frågar konstiga saker nu men....
En elpump behöver alltså inte sitta i motorutrymmet och man väljer att ha den så nära strömkällan som möjligt för att inte dra kabel så långt? Innebär det kapning av bränslerör för montage i sådana fall?
Jäkligt rimligt pris för en ny pump!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Nja det därmed strömmen och inte så långt...du måste ju lägga den över tändningslåset (annars går den ju jämt om du glömmer slå av brytaren). Antar att du har slang ut från tanken och ned till röret/ledningen under bilen så att "skarva" in pumpen där är inga problem.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Om pumpen och förgasaren är helt tomma på bensin, hur många varv måste man köra runt motorn innan bensinen når fram till motorn? Går det "torrpumpa" med mekanisk pump? Ska man kunna pumpa fram bensinen själv om man t ex håller den i handen och juckar på armen? ;) Även när den är torr? Hur kan jag vara säker på att jag fått pumpen på rätt plats, dvs i skåran och inte utan på?
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Hans L

Inlägg av Hans L »

Hur många varv som motorn behöver snurra för att pumpa fram bensin har jag ingen aning om. Det känns dock som om det är ganska många om man kört helt torrt.
Däremot så vet jag att du kan köra pumpen för hand när du lossat den. Fixa två genomskinliga plastslangar som du skjuter på som bensinslangar. Fäst pumpen försiktigt i ett skruvstycke. Häll bensin (eller diesel) i en skål och sänk ner sugslangen. Pumpa med "armen" och det skall fungera om allt är OK.
Jag skulle förmodligen också gå över till elektrisk pump. Den gör ju sitt jobb så fort du slår på tändningen. Som standard sitter den på bakramen men på den gamla goda skogsåkartiden så satte man pumpen inne i bilen, i utrymmet under baksätet, och drog rören i golvpressningen fram till torpedväggen där det fick gå ut. Då fick pumpen gott skydd och man hade full koll på att allt fungerade.
Du kan faktiskt använda den gamla pumpen som tätning för hålet i blocket. Det är bara att demontera den gamla armen.
Lycka till!
Hans L
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

oj, shit, testade med vatten, snacka om inget klokt val! =) men i varje fall, så här gick det:
först sög pumpen upp vätskan men släppte sen ut det direkt igen. Så jag höll fingret för på utloppet omväxlande och till slut började den suga och spotta. Så pumpen verkar faktiskt fungera. Kommer testa att hälla lite bensin i flottörhuset imorgon och försöka starta bilen då. Har testat köra på startmotorn men hört att man inte får köra den längre än 30 sekunder då det finns risk för att man bränner den. och verkar som bensinen runnit tillbaka då så kanske det är något fel ändå... jag får testa vidare. hör av mig.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Skriv svar