Blästring

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
Helipop

Blästring

Inlägg av Helipop »

vad kan man blästra och vad bör man avstå från att blästra? och vad är för och nackdelar med blästring? en fördel borde ju vara att man kommer åt lätt och att det är smidigt. men vad har man för egenskaper och mäjligheter att åstakomma med en bläster?.. jag funderar på att köpa blästerpistol med sugslang och ett par påsar blästersand från biltema.. punktbläster har jag redan..
Användarens profilbild
tellskog
Kontakt:

Inlägg av tellskog »

Glasblästring av aluminium är kanon, prylarna blir som nya :!:

Kolla in här ---> http://62.101.36.209/rejsa/rejsa/userim ... 6-04-2.jpg

Blev gött förvånad över resultet då huset såg ut som fan innan, skavt och erjat...
Hälsningar

Henrik Tellskog

Mini 1293 Turbo -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

Ohh dra åt fan vilket fint resultat det blev. Som sagt, det ser nytt ut!... Hur fick du eller den personen som glasblästrade bort allt damm och rester? Kan inte tänka mig att det är så bra med hårt glasdamm som kan komma ner i vitala saker och skada... Tänk tex om man skulle blästra ett block och få ner glasbläster i cylindrarna och inte få bort precis allt.. Känns som det skulle kunna gå illa..

Men hur eller hur, plåt då? dörrar skärmar osv osv? Blästra sånt?!
Användarens profilbild
Adjuun
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Jag har också funderat på att köpa en bläster.. har provat en bläster med sugslang och tycker inte riktigt att det är nånting för mig.. munstycket blir utnött direkt och munstyckena kostar typ 100kr då hela pistolen går på 250kr.. om du är rädd om det du blästrar ska du blästra med soda.. det är bakpulvet med "vassa" kanter som tar bort färg från tex plåt utan att skada plåten.. alltså kan man inte ta bort rost med det heller.. vill du däremot ta bort rost med ska du blästra med vanlig sand.. du kan kolla på

http://www.scottgrundfor.com/ideas/paintoff.html där är det väldigt bra beskriver precis hur du ska göra för att ta bort färg på olika sätt..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Cooper Killen

Inlägg av Cooper Killen »

Jag blästrar med aluminiumsilikat och det funkar kanon, både på aluminium och stål. Man ska dock vara försiktig när man blästrar motorer, samt delar som innehåller lager mm då sanden tränger in i varenda liten gömma.
Användarens profilbild
Adjuun
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Vad har du för en typ av bläster då du blästrar? hur mycket kostar en sådan? är väldigt sugen på att köpa en riktig bläster med dom flesta kostar ju runt 20000 som jag tycker är lite mycket för att bara blästra några saker..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Cooper Killen

En biltema med slang ist för kopp, kör med en 4hk kopressor med 50L tank som nästan går konstant men då har jag 6bar hela tiden. Byggde ett bästerskåp av 1st oljefat mm så man kan blästra en del detaljer inne utan att det dammar.
Användarens profilbild
Adjuun
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Okej du blästrar inte större saker då?
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Cooper Killen

Nja inte hela bilar ännu, det lämnar jag bort men framvagn, motorer, fälgar, grenrör och växellådor samt mindre detaljer kör jag.
1000mk3

Inlägg av 1000mk3 »

når vi først er innom kjemisk fjerning av lakk må jeg vise dere noen bilder av en nordmann som har gjort dette:

http://forum.autoclassic.no/viewtopic.p ... sc&start=0

Tror han betalte ca 10000NOK som blir ca 11000SEK.

Koster å være kar...

Hadde jeg hatt en litt mer spesiell mini skulle jeg gjort dette selv.
Användarens profilbild
Adjuun
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Ja det där såg ju faktiskt inte så tokigt ut.. finns ju att köpa på spray så man kan ta bort färg.. men vet inte vart man kan få tag på sådan färg och inte hur mycket det kostar..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Skriv svar