Manne fixade svänghjulet

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
BMC1380
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 juli 2008 kl. 23:04
Ort: Göteborg

Manne fixade svänghjulet

Inlägg av BMC1380 »

Att svänghjulen kan sitta lite elakt är väl ingen nyhet. När jag tog bort det på 1380:n ikväll var dock tålamodet på bristningsgränsen. Hade försökt två kvällar i rad med den vanliga avdragaren, en redig Ku**o, men trots spänn, gassvets och ivrigt bankande ville det bara inte. Hittade sen ingen i GBG som hade en äkta Hundkojeavdragare, utan bara liknande min variant, en skruvbar treklo. Läste på forumet att Manne var beredd att låna ut sin, hämtade den idag och satte igång, tydligen köpt på Dalhems.

Det första som händer är att jag drar med över en meter hävarm och den sitter fast - lite till - tjong, där rensade vi gängorna på Mannes ena UNF-skruv. Nya - den här gången AMERIKANSKA - UNF-skruvar och så värme, sitter fast, bank, dra, mera värme och nästan förbi härdningen av svänghjulet tjongar det till och den befriande känslan av besegrat svänghjul infinner sig. Sverige - England 1-0.

Någon som har några stalltips för svänghjulsdemontering, alternativt något tips vid monteringen för att det inte ska sitta så fullständigt fast vid demonteringsdags? Eller sitter det värre ju mer motorkraft som finns? Andra Leylandmodeller var ju kända för att ha svänghjul som mer eller mindre ramlade loss...

Hur som helst, tack Manne, vad ska vi säga, har du en barnvaktsbonus innestående som tack för hjälpen?

Stefan
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Manne fixade svänghjulet

Inlägg av Litenmentuff »

när jag plocka isär min 1275 motor så satte jag det i spänn och sen snurra jag och slog med hammare genom startmotor hållet.. tog inte lång tid alls innan det släppte :D
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Manne fixade svänghjulet

Inlägg av Manne »

BMC1380 skrev:Att svänghjulen kan sitta lite elakt är väl ingen nyhet. När jag tog bort det på 1380:n ikväll var dock tålamodet på bristningsgränsen. Hade försökt två kvällar i rad med den vanliga avdragaren, en redig Ku**o, men trots spänn, gassvets och ivrigt bankande ville det bara inte. Hittade sen ingen i GBG som hade en äkta Hundkojeavdragare, utan bara liknande min variant, en skruvbar treklo. Läste på forumet att Manne var beredd att låna ut sin, hämtade den idag och satte igång, tydligen köpt på Dalhems.

Det första som händer är att jag drar med över en meter hävarm och den sitter fast - lite till - tjong, där rensade vi gängorna på Mannes ena UNF-skruv. Nya - den här gången AMERIKANSKA - UNF-skruvar och så värme, sitter fast, bank, dra, mera värme och nästan förbi härdningen av svänghjulet tjongar det till och den befriande känslan av besegrat svänghjul infinner sig. Sverige - England 1-0.

Någon som har några stalltips för svänghjulsdemontering, alternativt något tips vid monteringen för att det inte ska sitta så fullständigt fast vid demonteringsdags? Eller sitter det värre ju mer motorkraft som finns? Andra Leylandmodeller var ju kända för att ha svänghjul som mer eller mindre ramlade loss...

Hur som helst, tack Manne, vad ska vi säga, har du en barnvaktsbonus innestående som tack för hjälpen?

Stefan
Skönt att det löste sig för dig, hälsar på vad det lider och inkasserar en vxl.-låda som tack för att jag hjälpte dig, ha ha. Skämt åsido, bara kul att kunna hjälpa till, dessutom är du ju en sådan trevlig prick.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Skriv svar