Nu verkar det som om det kommer vatten ut i avgaskanalen istället för tvärtom (men det beror väl på att jag nu har bättre tryck i kylkanalen pga nya locket + mer vatten kanske). Iallafall går bilen skitkasst och sprutar rök där bak som ett ånglok. Jag gissar på topplockspackning. Inget vatten i oljan dock...
Hittade detta i ett gammalt inlägg och det låter lite grann som mitt problem. Bilen startar och låter helt OK på tomgång, men när man kör iväg låter det inte lika bra. Den är orkeslös och ryker rejält. Jag har provat att ändra tändningen, men det hjälper inte.
Jag har ingen komp provare... man kanske skulle skaffa en sån. Men annars kommer det en massa vit rök ur avgasröret och den är grymt slö. Jag får väl lyfta på toppen och kolla. Skumt när man lägger på en helt nyrenoverad topp att den ska paja så direkt, hann nog inte köra mer än 100-150 mil med den
Har du kollat så att blocket är plant? Det vill gärna sjunka lite mellan 2:ans och 3:ans cylindrar och då är det lätt hänt att packningen börjar läcka där.
De flesta planar ju toppen, men det är nog minst lika viktigt att plana till blocken också på våra A-motorer.
Jag har två komp-provare. Du kan få den ena om du hämtar den. Jag bor också i Skåne, i Åstorps kommun.
Som motprestation vill jag ha ett tips på var man kan fylla på fjädringsystemet. Min bil hänger lite på vänster sida.
Optus
Mycket generöst! Jag tänkte lyfta på toppen i helgen, så denna gången hinner jag nog inte utnyttja den, men om erbjudandet står kvar kan jag kanske få svänga förbi en torr dag i en förhoppningsvis fungerande koja igen?
Tips var man kan fylla fjädringen i skåne är jag också ute efter till min andra Clubman, jag har för mig att Jonas på BSCC hade koll på någon som hade en pump.