Ja har hållt på med mina bromsar på minin och bytt till nya bromscylindrar osv.... den har trummor fram å bak... har försökt justera så gott det går...
Men när man bromsar så känns pedalen riktigt "svampig" och bromsarna börjar inte ta ordentligt förens efter man tryckt ner pedalen riktigt långt... och då tar dom helt ojämt...
om man däremot trycker ner pedalen och sedan snabbt efter trycker en gång till då känns det som att bromsana funkar mycket bättre och pedalen stannar kvar mycket högre upp och är inte svampig...
nån som känner igen problemet eller vad som kan krångla?
tack på förhand!
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då?
så har pysslat lite med bromsarna ljusterat till så gott det går och nu behöver man inte dubbelpumpa med broms pedalen längre för att få normal bromsverkan..
Men om man "tvärnitar så drar den åt vänster och om man kör till räckligt fort.. (cirka 60-70km/h) och tvärnitar så snurrar man och slutar med arslet bakåt
åja nu ska jag nog besikta så jag får på papper vad som är galet med bromsarna... och kan jobba vidare efter det
undrar om dom kommer se mitt "hål in i bilen vid höger tröskel
man brukar ju snacka om 70/30 bromsverkan, 70% där fram och 30 där bak. och då med tanke på ditt problem och kunnskapen om att 2 krets bromssystem brukar fungera diagonalt så får det mig att fundera på om ena kretsen inte funkar som den ska. då vore det logiskt att bilen drar åt ett håll. om bara ena kretsen funkar som den ska.. för då kanske du har 70% på ena framhjulet och 30 bak på det systemet och mindre på det andra. förstår du hur jag menar? och då förutsätter det ju att du har luftat och justerat rätt.. så nåt med huvudbromscylindern är det kanske.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
vad är det för bil? sen om den drar mot vänster när du tvärbromsar så är det vänstra framhjulet som bromsar för hårt,justera till den högra bättre,gör så här............
lyft bilen.justera åt så mkt det går så hjulet blir stumt,sen släpper du så pass mkt att hjulet går att snurra fast trögt,sen gör du likadant på andra sidan,eller likadant på alla hjulen,om du gör så här runt om så kommer bromsarna att fungera perfekt,om du hadde bytt allting så att inget annat är trasigt så kommer det att funka UTAN att bilen drar snett
pickupkalle skrev:vad är det för bil? sen om den drar mot vänster när du tvärbromsar så är det vänstra framhjulet som bromsar för hårt,justera till den högra bättre,gör så här............
lyft bilen.justera åt så mkt det går så hjulet blir stumt,sen släpper du så pass mkt att hjulet går att snurra fast trögt,sen gör du likadant på andra sidan,eller likadant på alla hjulen,om du gör så här runt om så kommer bromsarna att fungera perfekt,om du hadde bytt allting så att inget annat är trasigt så kommer det att funka UTAN att bilen drar snett
En mini clubman 73:a har inte bytt allt med bromsarna bara bytt bromcylindrarna runt om... inte trummorna eller så.... och ska försöka ljustera ännu bättre.... och lufta ännu en gång... och prova å köra... det har bara blivit bättre och bättre bromsverkan desto mer jag justerat bromsarna iallafall... dock har dom inte tagit jämt... nån gång..
Kolla bromsslangarna, dom kan bli dåliga med tiden, gummit sväller i dom och då kan man få det problemet, hade exakt lika symtom som du, bytte slangar och det blev perfekt. Kan vara värt att kolla
Jag lyfter denna tråden. Har jobbat som en gal nu i helgen o satt ihop kojan så mycket som jag hann. Till slut kom jag till det roliga jobbet att luft bromsar, vilket gick hyfsat bra. Det finns inte luft i systemet nu, men bromsarna tar fortfarande inte bra. När man puttar på bilen är den väldig trög, men pedalen känns väldigt "lös". Har dock inte justerat något än, men jag kommer att göra det. Men sen kommer jag til det jag vill fråga om; Nä man justerar bromsarna skall hjulen vara på? Och skall man då justera in dom såpass att det inte går att snurra på hjulen för sedan att släppa lite, lite?
Kan väl tillägga att huvudbromscylindern är renoverad. Alla bromsrör, slangar, trummor, cylindrar osv är nya...
avslutade aldrig med en lösning på mitt problem men det va justeringen fram som va trasig på min.. tillverkade egna distanser och montera på juster skruvarna fram så dom blev tajtare sen funka bromsarna som dom skulle igen..