Hej
Ska köpa lite grejer och körde fast lite i termostatvalet. Ska jag ha 82 eller 88 grader? Jag kör (kommer att köra) kojan året runt så jag lutar självklart åt 88 grader men frågan är om detta påverkar nåt under sommarhalvåret - funderar på att kanske byta och ha en 82-graders på sommarn och en 88 på vintern. Överallt jag lästa står det att man ska ha 88 grader om man bor i "kallare länder" men vaff... sverige är ju hyfsat varmt på sommaren... så vad ska jag ha? Fördelen med att byta ofta är att sannolikheten för att den fastnad minskar
allt beror på hur fräscht resten av kylsystemet är. är det nästan allt som nytt kan man gått och väl köra med 88 men annars är det väl bara att byta mellan sommar och vinter, det är ju inte så jobbigt./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
minijanne skrev:Hej
Ska köpa lite grejer och körde fast lite i termostatvalet. Ska jag ha 82 eller 88 grader? Jag kör (kommer att köra) kojan året runt så jag lutar självklart åt 88 grader men frågan är om detta påverkar nåt under sommarhalvåret - funderar på att kanske byta och ha en 82-graders på sommarn och en 88 på vintern. Överallt jag lästa står det att man ska ha 88 grader om man bor i "kallare länder" men vaff... sverige är ju hyfsat varmt på sommaren... så vad ska jag ha? Fördelen med att byta ofta är att sannolikheten för att den fastnad minskar
Sverige måste ju räknas till ett kallare land. Mestadels av året är ju typ bara 10 grader. Och inte heller brukar vi komma upp i 40 grader här, speciellt inte i en längre period, TYVÄRR! =P Jag hade kört på 88 grader om jag varit du.
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
mmm...trodde nästan det...blir nog så. Och ska man ner till kontinenten (typ Birmingham ) där det är lite varmare ( ) så får man väl byta. Det är ju inte som att bygga om ett kärnkraftverk menar jag
Oj, vart på minispares förra veckan och frågade efter en thermostat till min bil. Och när jag sa att jag hade en -70 så gav han mig en 74graders... "Detta är vad du ska ha" sa han. Självklart sa jag inte emot, de kan ju sina saker... (Kör min enbart på sommaren).
Läs också hos minspares - exurl http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=34614
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Precis... hmpf! jaja, den var ju inte så dyr... =) och den lär väl fungera likaväl... Om jag nu bara lyckas hitta vart man skruvar fast den.
Dags att spana i Haynes igen, några månader sen sist...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Det beror väl också på din körstil kör du hårt mm höga varvatal mm så kan det ju var lämligt med lite lägre temp motorn mår ju bäst av att ligga så nära 90 grader som möjligt race kojor har jag hört vet ej kör utan termostat
jag kör släp efter min till koje träffar så jag kör med 82 grader men det är ju inte så svårt att byta jag fuskar lite jag har en så där laser penna som mäter grader från jobbet rikta den på lämpligt ställe så får du se hur varmt det är det är ju en fingervisning så nära 90 som möjligt nån sommar med släp låg min på 95 grader med 82 grader termostat
hmm
mvh Carl-Martin