Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Dr_Cotton »

Är det möjligt att typa om en såpass ny koja till Cooper S? Någon som kan tipsa mig om en mailadress till berörd myndighet som jag kan fråga?

Och, om någon här har bytt motor i en koja nyare än -75, så undrar jag om det är mycket strul. Katalysator, insprut och lambdasond ska ju finnas i original och så ska utsläppskraven uppfyllas.


/Jörgen
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Mini Maz »

Jaa, på vägverket finns allt du behöver veta om omreggning http://www.vv.se/

Sen har du en årsm 1980, så den modellen hade varken någon av åvanstånde saker. så det enda du behöver se upp med på motorsidan är avgasvärderna.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Dr_Cotton »

Hoppas att ditt jaa betyder: "JA FÖR BÖVELEN! KLART MAN KAN!" och inte: "jaa... du kan ju alltid titta på vv.se och se ifall det går an" :) Ska genast bege mig in på vv och kolla hur läget ligger. Tack för svar.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Manne »

Dr_Cotton skrev:Är det möjligt att typa om en såpass ny koja till Cooper S? Någon som kan tipsa mig om en mailadress till berörd myndighet som jag kan fråga?

Och, om någon här har bytt motor i en koja nyare än -75, så undrar jag om det är mycket strul. Katalysator, insprut och lambdasond ska ju finnas i original och så ska utsläppskraven uppfyllas.


/Jörgen
Fattar inte vad du menar, vad då kat, insprut och lambdasond på en 80:a. Kat blev krav på 88-89 nånting, eller?

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Dr_Cotton »

Såhær står det på SFRO:s hemsida:


[quote]BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.



Kravet på katalysatorrening av avgaser kom 1989. Jag vet inte, tror bara, att t.ex. en swift från 88 ændå har katalysator och då kan jag, eller rættare sagt, måste ta hela "paketet" från en sådan bil før att få det godkænt i min koja från -80. Och jag måste ta med katalysatorn før att min bil ær nyare æn 1975. Om jag nu inte kan få tag i ett "omøjligt" avgasintyg från Suzuki. Fast det kanske går, jag bara førutsatte att det var just omøjligt. Kanske någon hær som lyckats?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Dr_Cotton »

Har hittat en lænk som man kan hitta mycket info i. Sen hur man tolkar det ær en annan sak...
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... sc&start=0

Blir inte mycket klokare av nya fina transportstyrelsens hemsida heller.

Så hær mycket tror jag mig veta om mitt projekt (besiktiga en 1980 mini 1000 som en cooper s med modernare motor):
- Bilen ska registreringsbesiktigas som en cooper s. Måste kolla med bilprovningen hur det går till.
- Eventuellt blir allt mycket lættare om jag håller mig till strikt cooper S-uppsættning av bromsarna. Hejdå 4-kolvsok... Bromsar øverlag verkar vara knepigt.
- Behålla katalysator, insprut och lambda-sond, eller inte! Vissa sæger att det ær upp till årsmodellen på motorn (behålla allt ovan), andra sæger att det ær upp till årsmodellen på bilen (kan ta bort allt ovan), sålænge motorn har ett avgascertifikat.
- Byta så lite saker som møjligt, bara motor (+modifiera framvagn givetvis) och bromsar.
- Registreringsbesiktningen ær vældigt mycket upp till besiktningsmannen, vilket skapar stor osækerhet om vilka regler som egentligen gæller.

- Registrera som ombyggt fordon verkar var MYCKET enklare då man kan få allt sett øver av SFRO innan besiktning. Men, om jag bara kan hitta rætt i røran av regler och førordningar så kanske det visar sig att det inte behøvs.


Mina førhoppningar ær fortfarande att jag kan stoppa i en modernare motor med effekt under 126 hk och byta bromsar till cooper s-standard eller bættre (læs uppgraderade cooper s, dær jag ræknar in metro 4-kolvs) och få bilen registrerad som en cooper s. Vi får væl se...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Litenmentuff »

Det ska ju gå men sen är det som sagt stöter du på en riktigt otrevlig regbesiktningskille kan du få gråa hår :)
registreingsbesikta min camaro med annan motor(dubbla effekten från orginal) bur fuelcell osv var lite gnäll här o där och en miljard regler om olika saker.. min camaro var självklart 1år för gammal för å ha fuelcell. så blev en dyr historia å gräva fram en ny tank osv osv... dock va min regbesiktningkille mest intresserad vad för regler bilen bröt mot.. motorn och det va inte intressant tyckte han..

har även pratat med sfro om kojjan med nyare motor. och dom sa att det ska gå att typa om "vilken mini" som helst till cooper s. MEN att det är helt upp till besiktningskillen om han tycker att den uppfyller cooper s
standard eller inte. . Vänta ska gräva fram lite av infon jag fick av sfro.

så har du en snäll regbesiktningskille så rullar du säkert bara igenom med din nya motor och bromsar. Nån annan kanske kräver en massa intyg osv osv osv.. så enklast är nog och ringa och diskutera saken med bilprovningen. och även få det dom säger veriferiat i mail eller papper så du har lite att komma med just ifall nån grinig gubbe står där på regbesiktningen :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Litenmentuff »

SVAR FRÅN SFRO:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bilprovningen har en lista på vilken maxeffekt man kan ha i en del bilar utan att bilen behöver besiktigas som ombyggt fordon; dvs den kan besiktigas direkt av Bilprovningen med den högre effekten. Nu står inte Austin Mini Clubman i den listan men några snarlika bilar finns där. Dessa är

BMC 850 32 kW DIN (43 hk)

BMC Cooper 65 kW DIN (88 hk)

BMC Cooper S 93 kW DIN (126 hk)

Du får själv bedöma vilken som är mest lik Clubman. I dessa fall räcker det med att byta motor. Vill man ha högre effekt så måste det bli ombyggt fordon vilket medför betydligt mer ändringar. Max effekt är i vilket fall som helst 15 kW/100 kg tjänstevikt vilket i det här fallet borde bli ungefär 100 kW (136 hk). Eftersom din bil är av årsmodell före 1975 så är enda kravet på avgaser max 4.5% CO och sluten vevhusventilation.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så med uppgradering av bromsar (cooper s eller helst ännu värre) och en inte allt för grinig besiktningsman borde kojjan kunna reggas om med en motor på max 126hk.


dock kan ju besiknings killen vägra och inte vilja klassa din kojja som cooper s. och ja då är det kört..
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Dr_Cotton »

Ah, tack før svar.

Jag antar det får bli såhær: Kontakta Bilprovningen och få ett utlåtande på papper. Byta motor och bromsar, sen førsøka registreringsbesiktiga som cooper s. Om det skiter sig så blir det att ta kontakt med SFRO.

SBP ær ju verkligen maktfullkomliga! Kænns inte alls kul att det ska vara så flummiga bestæmmelser. Ska jag behøva flørta in mig hos en flottig besiktningsgubbe på spray date før att vara på den sækra sidan? Ufff.... Har inte besiktigat något hær i Malmø men jag tror att jag kanske ska søka mig till Ængelholm istællet, de har varit trevliga dær førr.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Litenmentuff »

snart försvinner det statliga monopolet på bil besiktning. Då kommer det bli enklare å "typa" om bilar efter ett tag skulle jag tro när det blir vinstdrivande företag som står bakom besiktningar osv. :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av minijanne »

Litenmentuff skrev:snart försvinner det statliga monopolet på bil besiktning. Då kommer det bli enklare å "typa" om bilar efter ett tag skulle jag tro när det blir vinstdrivande företag som står bakom besiktningar osv. :mrgreen:
AB Svensk Bilprovning är vinstdrivande: runt 60 millar skrapade dom till sina aktieägare ihop förra året. :evil:
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Litenmentuff »

aha trodde dom va ett +- 0 företag som va till för trafiksäkerheten.. men vad fel man kunde ha :)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av minijanne »

noop, men det är bara en massa organisationer som äger det, åsså staaaten:

Svenska staten 52 %
Bilförsäkringsföretagen 12 %
Motorbranschens Riksförbund 12 %
Motormännens Riksförbund 5 %
Motorförarnas Helnykterhetsförbund 5 %
Kungliga Automobil Klubben 5 %
Svenska Taxiförbundet 3 %
Sveriges Åkeriföretag 3 %
Svenska Bussbranschens Riksförbund 3 %
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av Dr_Cotton »

God afton alla pysar och sländor.

Trycktestade SBP med ett mail angånde motorbyte i min 1980 års mini. Har redigerat bort oväsentligheter såsom presentation och SBP-representantens namn. Mitt mail lyder:

"Frågeställningen gäller registreringsbesiktning. Jag tänkte registrera om min BMC Mini 1000 (s.k. hundkoja) till (Austin) Mini Cooper S. Det som skiljer dessa två bilar är bara frambromsar och motor. Planen är att göra det så enkelt som möjligt.

Bromsarna kommer att vara väldigt lika original Austin Mini Cooper S, med skillnaden att jag tänker montera bättre ok och skivor, sådana som återfinns på en Austin Metro Turbo. Spindlar m.m. kommer att vara samma som Austin Mini Cooper S för att behålla styrgeometri o.d. En reglerventil för att få rätt bromskraft till bakbromsarna kommer att monteras så att den ej kan justeras under färd. Inga andra modifieringar av bromssystemet kommer att göras.

Då det är svårt att få tag i en Austin Mini Cooper S-motor tänkte jag montera en modernare motor med ungefär samma slagvolym som Austin Mini Cooper S. Effekten kommer att vara något högre men jag har från SFRO fått information om att 126 hk är godkänt för en Austin Mini Cooper S. Motorn jag tänker på är från en Suzuki Swift GTi mk1, om en sådan inte finns tillgänglig så blir det en annan liknande motor.
Då min bil är från 1980 kommer jag att behöva behålla original insprutning, lambdasond och katalysator från den nya motorn. Inte sant? Avgassystemet kommer att behöva dras om för att passa på minin.
Framvagnens motorfästen kommer att ändras så att den nya motorn passar tillfredsställande.

I samband med detta tänkte jag även montera nya fälgar med däck, som dock ligger inom rullomkretstoleransen (+-5%).

Om jag tolkat regelverket rätt så kan detta göras utan att bilen behöver registreras som "ombyggt fordon", alltså att jag bara registrerar om den som en (Austin) Mini Cooper S.


Skulle bli hemskt tacksam för svar och påpekanden eller en hänvisning om vart jag kan vända mig."




SBPs allsmäktiga svar lyder:

"Hej
För det första så kommer inte fabrikat och typ ändras i reg handlingen om du vill det sedan krävs ett nytt bromsintyg om ändringar görs i bromssystemet.Om motorn byts ut erfordras att man tar det kompletta paketet vad gäller avgasreningen från det fordon detta plockas ifrån (katalysator,lambdasond,kolkanister osv) och detta skall kunna styrkas.
Byter man däremot hela bromssystemet med huvudcylinder,bromsok och skivor samt motor och kraftöverföring så är det att betrakta som ett ombyggt fordon och kan gå via SFRO och utnyttja ombyggnadsreglerna.
Generellt kan vi godkänna max 20% effektökning samt max 10% på vridmomentet om inte fabrikanten meddelat något annat så några 126 hk kan det inte bli tal om utan att det blir ett ombyggt fordon via SFRO för där går gränsen vid max 15 kw/100 kg tjänsteviky."



Så det verkar inte som om man kan hänvisa till Cooper S och 126 hk. Överhuvudtaget. Har någon gjort det eller är det bara en pizzaråtta som glider runt i folks drömmar? Såsom jag ser det så får det bli att gå via SFRO och få kojan registrerad som ombyggt fordon. Lite överraskande (för mig) är att de mer hängde upp sig på bromssystemet än motorinstallationen. Fullt förståeligt dock. Hade eventuellt tänkte slänga på fetare bromsar i ett första steg och försöka besiktiga med dem. Men nu blir det att gå hela vägen direkt...


God natt
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Typa om 1980 mk4 till cooper s?

Inlägg av G13B »

det är inte sfro som uppgett 126hk utan det står i bilprovningens papper,
uppgifterna kommer från fabriken därför är det ok att stoppa i en tex. swift motor.
det spelar ingen roll om det är suzuki eller austin som tillverkat motorn…
Skriv svar