The Poodle

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Re: The Poodle

Inlägg av minijanne »

Jucy skrev:Hur funkar det här med klädseln? Va det alltså hela stolarna som du beställde från den sidan? Hur lång tid tog det att få hem det? Vad kostade det?
Mvh Jucy
Om det är http://www.eurogenn.co.uk/eurotrim/page2.html du menar så var det bara själva klädseln - stolarna ingår inte. Jag mailade dom och berättade vilken bil jag har (modell, år, och vilken typ av stolar), tror jag skickade ett kort på storlarna åxå. Det kostade 250€, tog ca tre veckor och sen kom det ett paket på posten. Sen rev jag av den gamla klädseln och tryckte dit den nya, lite pilligt men med lite spraylim och mycket tålamod blev det rätt bra.
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

minijanne skrev:
Jucy skrev:Hur funkar det här med klädseln? Va det alltså hela stolarna som du beställde från den sidan? Hur lång tid tog det att få hem det? Vad kostade det?
Mvh Jucy
Om det är http://www.eurogenn.co.uk/eurotrim/page2.html du menar så var det bara själva klädseln - stolarna ingår inte. Jag mailade dom och berättade vilken bil jag har (modell, år, och vilken typ av stolar), tror jag skickade ett kort på storlarna åxå. Det kostade 250€, tog ca tre veckor och sen kom det ett paket på posten. Sen rev jag av den gamla klädseln och tryckte dit den nya, lite pilligt men med lite spraylim och mycket tålamod blev det rätt bra.
Köper du sen också stoppningsmatrial så får du i princip helt nya stolar. Vet dock inte om det blir billigare att köpa helt nya men ändå. kolla http://www.uswebbutik.se/ och klicka på STOPPNINGAR till Säten och Sidor sedan STOPPNINGSPAKET. Där finns två alternativ och eftersom kojjans stolar är så små så kanske det räcker med ett halvt paket (dvs 850:-) men inget jag kan lova men tänkt testa själv till hösten.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Jucy

Inlägg av Jucy »

Alltså för både fram och bak? För på sidan stod det ju något om 480 pund +20 pund om man ville ha tvåfärgat.. I läder alltså ^^
Stolt ägare till Austin Mini Clubman -72 innan påsk! :D
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Jucy skrev:Alltså för både fram och bak? För på sidan stod det ju något om 480 pund +20 pund om man ville ha tvåfärgat.. I läder alltså ^^
Jaha, du menar så.

Ja, både fram och bak ingår
jag körde på vinyl, mycket snyggt och hållbart och "mer" orginal :wink:
Användarens profilbild
optus
Kontakt:

Inlägg av optus »

Ang små bokstäver.
Det finns ett företag som heter "Panduro " på flera ställen i landet, de kanske har.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

optus skrev:Ang små bokstäver.
Det finns ett företag som heter "Panduro " på flera ställen i landet, de kanske har.
Optus
Noop, har kollat. Får nog beställa från tyskland - där finns det. Tackändå :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

The Poodle - krocken

Inlägg av minijanne »

På begäran - bilder på skadorna. Ser ju inte så farligt ut - gör nog mest ont i själen :cry:

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av minijanne den 21 december 2010 kl. 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

The Poodle - motorrenovering!

Inlägg av minijanne »

Så, då har snart min lediga vecka gått och jag tänkte dela med mig lite av vad som hänt - so far.

Fint intryckt mellan möbler och bråte och i skuggan av motorlyften.
Bild

Urlyftet - tomten är svärfar.
Bild

Ujujujuj - ett sånt elände.
Bild

Motorrummet - innan målning
Bild

Ett par rätt slut drivknutar...iallafall den ena.
Bild

Stålborstad, nytvättad och färdig för målning.
Bild

Motorrummet målades idag.
Bild

Motorn på tork.
Bild

Grenrör - färgen ska visst hålla för typ 800 grader...vi får väl se :twisted:
Bild
Senast redigerad av minijanne den 21 december 2010 kl. 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Litenmentuff

Inlägg av Litenmentuff »

jävlars va fint det blev med blanksvart :) glänste fint! ser ut å bli toppen bra!

du som precis ryckt ur motorn.. va det jobbigt tog det lång tid? har ju ett motorlyft framför mig så tänkte bara kolla hur jobbigt det kan bli.. :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Litenmentuff skrev:jävlars va fint det blev med blanksvart :) glänste fint! ser ut å bli toppen bra!

du som precis ryckt ur motorn.. va det jobbigt tog det lång tid? har ju ett motorlyft framför mig så tänkte bara kolla hur jobbigt det kan bli.. :mrgreen:
Ett litet helvete! Allt går fel! :evil: Återkommer när jag är klar!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

The Poodle - motorrenovering!

Inlägg av minijanne »

Ja - då var det klart då...nästan. Har lite detaljer kvar att fixa - lite småsaker som ska målas, förgasaren ska renoveras och trimmas in, efterdragning av diverse men på det hela är det klart och lilla Poodle är överlämnad till plåtslagaren för utbankning av bucklor. Allt tog ganska precis en vecka.
Att få ut motorn var i sig inte särskillt svårt, det tog ju såklart längre tid än jag trott men mend tanke på att det är den första motor-urtagning jag varit med om så är jag nöjd med typ 8 timmar. Det klurigaste var ju att få ut den utan att ha sönder några rör eller slangar till broms-, koppling och fjädring. Men tog man bara det lugnt så gick allt bra.

Nedan har jag listat de fem saker som skapade mest våndor (förutom bensin i vänster öra och liknande kroppsliga besvär)- i fallande ordning:
1. Drivknutarna - ett litet helvete! Jag vet inte om det finns nån "gyllene" vinkel som motorn ska hänga i för att det ska gå att få dit båda knutarna men jag fick i alla fall inte till det. Det slutade med att jag fick ta av spindelbultarna på vänster sida och dra ut axeln två centimeter för att få till det.
2. Motorfästena - vet inte om det alltid är så här men eftersom de nya motorfästena inte var lika hoptryckta som de gamla så var det ett elände att få hålen att passa in rätt. Efter en del svärande och med hjälp av gravitationslagen och en kofot gik det - tro det eller ej men inte en enda repa på det nymålade.
3. När grenröret skulle återmonteras lyckades jag dra av en av bultarna och en centimeter av bulten blev kvar inne i toppen :evil: - lagom kul. Efter benäget bistånd av svärfar och en grispitt kom den tillslut ut - men då stod jag ju där utan bult - :evil: :evil:. Hittade en provisorisk ersättare och slapp en tredje runda till Jana :lol:
4. När jag skulle ha av spindellederna använde tryckte spindelledsavdragaren sönder gängorna (både uppe och nere).
5. MiniSpares hade missat att skicka bultarna till oljefilterhållaren så när den skulle på blev enda lösningen - jajemen - en tur till Jana (den andra på en vecka)

Men - på det hela gick det bra och jag är rätt nöjd:

Före:
Bild

Efter:
Bild

Bild

Bild

Toppen när jag öppnade den:
Bild

...och innan jag stände den:
Bild

Tilläggas bör att när jag fått allt på plats igen och hoppade in och vred om nyckeln sa det - klick :shock:!
Sen kom jag på att jag glömt att dra dit jordkabeln till motorn - jag gjorde detta och sen vred jag nyckeln i typ tre sekunder - brum! Ja jävlar - då var jag nöjd!
Senast redigerad av minijanne den 21 december 2010 kl. 20:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
blacksaabrules

Inlägg av blacksaabrules »

Snyggt jobbat Janne! Blev ruskigt snyggt det där, bara hoppas på en snabb och snygg lagning av utsidan av plåtslagaren nu då.

/ Erik
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

den som endå hade det så snyggt i motorrummet :shock:

De där stålomspunna slangarna, var har du fått tag på de??

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Hylsan skrev:den som endå hade det så snyggt i motorrummet :shock:

De där stålomspunna slangarna, var har du fått tag på de??

/Hylsan

Hemgjorda! Det är vanliga kylarslangar som jag har dragit på en stålstrumpa på, köpt på ebay.co.uk (sök på "braid hose") sen avslutade jag med en bit krympslang. Blev rätt bra :) .

//janne
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Härligt jobbat!
:D
Skriv svar