Funderar lite på nummerplåten.. Har sett en del bilar som kör runt med små nummerplåtar på sina bilar. Är dom lagliga eller är de något mek som dom klippt ihop hemma i garaget själva.
Tänkte att de skulle passa fint på kojan. Liten bil små plåtar. Logiskt tänkande.
Om dom är lagliga kan man beställa dom från Vägverket då? Någon som vet?
Har hört någonstans att om man kan påvisa att en likadan bil har små skylltar så ska man kunna få det även på sin bil. Men som sägs i föregående inlägg, ring vv så får du nog ett riktigare svar.
Man kan få små plåtar till kojan om man bara orkar, man skall skicka bilder och tala om/motivera varför man vill ha de mindre "USA" plåtarna på sin bil, samt vet man ngn som har en likadan så underlättar det. Vissa årsmodeller är det bara att ringa så får man välja men inte andra. Hemgjorda skyltar räknas som falska och är helt olagliga, de jämställs som att du kör utan skyltar vilket ger typ 400:- i böter om länsman haffar dig.
Svaret jag fick när jag sökte till min bil var att finns det plats för den vanliga skylten kan man inte få den lilla s.k. USA-skylten.
Det hjälper inte att säga att man vet någon som har en liten.
Det var enklare förr att få en liten skylt, typ på 90-talet, men Vägverket har fått hårda förhållningsordrar angående att ge ut dom små skyltarna från Polisen så därför är det nästan omöjligt i dagens läge.
Men ring 019-192600 så får Ni prata med dom som beslutar om dom små skyltarna.
Ringde å pratade med dom idag. Satans vilken massa folk de måste va som vill prata med dom. Har varit så lång kö ett man inte orkat vänta tills man kommit fram förut. Hon sa just som ni sa att de behövde skickas in papper och bilder som visar att stora skylten inte får plats och så vidare. Lite tråkigt..
Men men. Värt ett försök ska hem och leka med digitalkameran och se om jag lyckas få dom att vika sig. Annars vet jag en polare med amerikabil som kan plocka hem dubletter till sin bil så är de ju bara till att klippa och klistra lite sen.
Hör av mig med vidare information när jag får tillbaka svaret från Vägverket om skyltarna..