Jeg og en kompis har en BMC bus som har sin fortid i Sverige.
Det ble bygget ca 30 stk i 1963, og de ble brukt over hele verden for undervisning av BMC's mekanikere og selgere. En ble stasjonert hos "BMC SWEDEN AB" Södertälje og hadde Skandinavia som arbeidsområde.
Vedlagt bilde av bussen tatt ved Polarcirkelen i Finland, 1964.
Registreringsnummer ser ut til og være "D-5514".
Er det mulig og spore det??? (Når den ble registrert, hvem har stått som eier, mm)
Den kom til Norge på slutten av syttitallet fra Göteborg. Har vært brukt som bobil, flere turer rundt i Europa.
Ønsker bilder og historikk fra dens turer rundt omkring i Skandinavia, og informasjon om hvor den har vært etter at BMC solgte den.
Fikk kopi av registreringsbevis idag, fra "länsstyrelsen i Stockholms län", bussen ble registrert 6 Feb. 1964, nummer B 5514. Eier: BMC Sweden AB, Uthamnen, Södertälje.
Finnes det noen bilder fra det anlegget??
Når flyttet BMC til Göteborg, og hva var adressen der??
B-numret var ju ett länsnummer som stämmer med att den var registrerad i Södertälje.
1972 datoriserades registret och bussen borde ha fått ett nytt regnummer såsom
vi har idag med tre bokstäver+tre siffror,(om den fortfarande var registrerad).
Kommer inte ihåg året man flyttade men jag har varit på lagret i Göteborg,hette
industriområdet "Tuve" ??
Tulka
Minisevenklubbs medlemstidning hade 3-4 artiklar för ung. 10 år sedan där Bengt Eklind
berättade om sitt arbete med Triumph och senare på British Leyland.
Någon som har bättre ordning på tidningarna än mig? Året för flytten?
Bussen ble "avreggad" 1 Sep. 1969. Ikke vært registrert senere.
Den ble kjøpt i Göteborg av en Nordmann i 1978.
Var da eid av Braaten Safe, Göteborg. Mulig brukt på en flyplass??
Vil gjerne ha kopier av artiklene i MSC's medlemsblad!!!
Att bussen såldes kan ha att göra med Leylands övertagande av BMC. Man ville ju knappast
representeras av en "gammal" BMC-buss.Var säkert känsligt prestigemässigt för Leyland.
Bengt Eklind var servicechef vid den tiden så han hade säkert något med bussen att göra.
Tulka skrev:Att bussen såldes kan ha att göra med Leylands övertagande av BMC. Man ville ju knappast
representeras av en "gammal" BMC-buss.Var säkert känsligt prestigemässigt för Leyland.
Bengt Eklind var servicechef vid den tiden så han hade säkert något med bussen att göra.
Tulka
Hvor kan "Bengt Eklind" bo nå??
Får 11 treff på Eniro, men ingen i Göteborg.
Ville vært interressant med en forespørsel om hva han husker/vet !!!
Ringde runt till några namn jag kände igen från tävlingsavdelningen i Södertälje. Kjell Andersson hade faktiskt kört bussen till Skövde en gång 1963,när han jobbade på serviceavdelningen.Roffe Lönn bodde i Spanien,så det var för svårt.En del verkade gamla och kom inte ihåg..
Mecken Åke Grann drog sig till minnes att den lånades en del,bl.a. till Midnattssolsrallyt som då gick i norra Sverige.Arbetsbänken han hade hemma i garaget var från bussen.Trodde att det varit två bussar?
Tulka skrev:Ringde runt till några namn jag kände igen från tävlingsavdelningen i Södertälje. Kjell Andersson hade faktiskt kört bussen till Skövde en gång 1963,när han jobbade på serviceavdelningen.Roffe Lönn bodde i Spanien,så det var för svårt.En del verkade gamla och kom inte ihåg..
Mecken Åke Grann drog sig till minnes att den lånades en del,bl.a. till Midnattssolsrallyt som då gick i norra Sverige.Arbetsbänken han hade hemma i garaget var från bussen.Trodde att det varit två bussar?
Tulka
Jøss... Dette var interressant!!!
Midnattssolrally??? Må ha vært i 1964 som var det siste året før "nyere" tids løp.
Meget interressant at den originale arbeidsbenken fortsatt eksisterer!!! Den hadde gjort seg i bussen igjen!!! Kan du formidle bilder av den til meg?? Er den for salg??
Kjørt bussen i 1963??? Den ble ikke registrert før 6 Feb. 1964!!! (Godkjent "bilprovningen" 28 Jan. 1964).
Hvis det har vært to busser, kan det jo ha vært den andre???
Utfra folkemengden i Scandinavia synes jeg det er noe merkelig at det kan ha vært to busser i drift, men en vet jo aldri...
Ville vært meget interressant om noen av "dine" kontakter hadde noen bilder liggende, gjerne av interiøret, men også av bussen rundt omkring "på jobb".
Særlig foto av den andre bussen, registreringsnummer...
Du står fritt til og formidle min Mail adr.
Har skjekket noen avisarkiver her i Norge, men fant ingen artikler om bussen.
Har ikke funnet noen nettbaserte arkiver i Sverige som omhandler 60 årene!!! Kanskje vet du om noen??
Har vært igjennom "Newspaperarchive.com" og fant mye interressant om de amerikanske og kanadiske bussene der. Det var totalt seks busser, 4 i USA og 2 i Canada.
Big-Al i Canada hadde også mye info. Han har eid de to Canadabussene!!!
Har også fått meget stor hjelp fra Australia om de 2 bussene der. Den ene eksisterer fortsatt, men er ombygd til Camper og nesten ikke til og kjenne igjen.
Det var ju ett tag sen,får va glad om nån av dom yngre kommer ihåg nåt.
Skickade ett personligare meddelande så du får kolla lite bättre.
Hör av dig så kan vi nog leta mera.