Halloj!
Har efter mycket om o men gett upp o vänta in butiken, de vill bara ha massa nr o leta efter, o hittar ändå ingenting!
Jag har mig en motor, skall iaf vara en 1275:a, men har inte kvar sin lilla plåtbit som säger vad det är exakt. Såvitt jag vet o förstår är den oborrad. Jag skulle iaf beställa nya ramlager o kolvringar. Kolvarna är 71.30, de två översta ringarna 1,5mm o den tredje 4mm om det är av vikt.
Är det någon som kan räkna ut vad det är jag behöver eller vad mer för info jag måste ut med för o kunna få köpt nya prylar? Bodins ville ha regnr på bilen nu senast, så då gav jag upp o får söka här igenom istället.
Kolvringar
Re: Kolvringar
Borrningen i cylindern skall vara 70,61mm på en 1275:a som är oborrad (mät cylindern och inte kolven).Det verkar som om din motor redan är borrad. Min Allegro 1275:a har 4 ringar (3 komp. och en oljeskrapring). Höjden på de 3 är 1.6 mm och oljeskrapringen ca 4 mm. Dessa data stämmer även med 1275 GT. Du kanske har en äldre MG motor eller något sånt eftersom du bara har 3 ringar totalt.El Gringo skrev:Halloj!
Har efter mycket om o men gett upp o vänta in butiken, de vill bara ha massa nr o leta efter, o hittar ändå ingenting!
Jag har mig en motor, skall iaf vara en 1275:a, men har inte kvar sin lilla plåtbit som säger vad det är exakt. Såvitt jag vet o förstår är den oborrad. Jag skulle iaf beställa nya ramlager o kolvringar. Kolvarna är 71.30, de två översta ringarna 1,5mm o den tredje 4mm om det är av vikt.
Är det någon som kan räkna ut vad det är jag behöver eller vad mer för info jag måste ut med för o kunna få köpt nya prylar? Bodins ville ha regnr på bilen nu senast, så då gav jag upp o får söka här igenom istället.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Kolvringar
Tack för snabbt svar! Har inte motorn framför mig, bara fått lite snabb info över telefon, men jag ska ringa o kolla mått o ringar imorn igen då!
Men om den nu är borrad, borde man då inte bara kunna gå efter de ringarna jag har o få några i samma storlek? Eller vad är det som gör det så svårt o få köpt nya prylar?
Men om den nu är borrad, borde man då inte bara kunna gå efter de ringarna jag har o få några i samma storlek? Eller vad är det som gör det så svårt o få köpt nya prylar?

Re: Kolvringar
Eftersom den är borrad så vet man ju inte vad det är för fabrikat och mått som ringarna skall ha (om det inte står något fabrikat på kolvarna)
Göteborgs kolvringsfabrik brukar annonsera i Classic Motor. De kan förmodligen plocka fram ringar åt dig om du mäter upp borrning, kolv och mått på spåren för ringarna. Har dock inte handlat av dem själv. Kostar ju inget (nästan) att ringa och snacka med dem.
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.asp ... sult=False
/ m
Göteborgs kolvringsfabrik brukar annonsera i Classic Motor. De kan förmodligen plocka fram ringar åt dig om du mäter upp borrning, kolv och mått på spåren för ringarna. Har dock inte handlat av dem själv. Kostar ju inget (nästan) att ringa och snacka med dem.
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.asp ... sult=False
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Kolvringar
Jadu, de där gubbarna verkar inte ha kommunikation med kunder som sin stora styrka iaf, får väl hoppas att de är bättre på tillverkningen då! 
Har både ringt o mailat, o fick svar precis att de tar det när de hinner, men de sa inget om vad det skulle kosta, så det märker man väl.
Har vart o kikat på motorn o prylar lite mer nu, det står 030 på kolvarna, så motorn bör väl då vara borrad minst det antar jag? Har iaf fått loppen hornade o så, så nu ligger dem på 71,45. Hur kan man få reda på vad för motor det är man har egentligen? Eller spelar det ens någon roll?
Min gamle motorgubbe tyckte att min vevaxel såg lite sorglig ut, så han skulle prova o putsa lite på den o se om det kanske kunde bli lite bättre, men han undrade hur stort spelet skulle vara så han visste vart han skulle lägga sig, så vad är spelet? Skiljer det på modellerna?
Ramlagrerna fick jag mätt upp till 50,50, kan det stämma tro eller är jag helt ute o cyklar? Vad blir det för siffror på lagrena när det är dags o beställa från england?
O hur vet man om man har en passande kamaxel? Eftersom det verkar vara så krångligt med allt annat förutsätter jag att det blir nåt konstigt med den med.
Min är iaf märkt med två E:n

Har både ringt o mailat, o fick svar precis att de tar det när de hinner, men de sa inget om vad det skulle kosta, så det märker man väl.
Har vart o kikat på motorn o prylar lite mer nu, det står 030 på kolvarna, så motorn bör väl då vara borrad minst det antar jag? Har iaf fått loppen hornade o så, så nu ligger dem på 71,45. Hur kan man få reda på vad för motor det är man har egentligen? Eller spelar det ens någon roll?
Min gamle motorgubbe tyckte att min vevaxel såg lite sorglig ut, så han skulle prova o putsa lite på den o se om det kanske kunde bli lite bättre, men han undrade hur stort spelet skulle vara så han visste vart han skulle lägga sig, så vad är spelet? Skiljer det på modellerna?
Ramlagrerna fick jag mätt upp till 50,50, kan det stämma tro eller är jag helt ute o cyklar? Vad blir det för siffror på lagrena när det är dags o beställa från england?
O hur vet man om man har en passande kamaxel? Eftersom det verkar vara så krångligt med allt annat förutsätter jag att det blir nåt konstigt med den med.

Min är iaf märkt med två E:n
Re: Kolvringar
http://www.deves.com/ har det mesta i kolvringsväg.... svenskt stål med! 

mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Re: Kolvringar
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)