Vad är fel?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Vad är fel?

Inlägg av Krewlir »

Vad kan vara fel om man har låga koldioxidvärde (1.1) och samtidigt har hög bränsleförbrukning? (över 1 liter/milen). Har hört att Dalhems säljes elektronisk tändning, kan det vara nåt att satsa på? Eller kan det vara förgasaren som inte är riktigt som den ska?
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vad är fel?

Inlägg av minijanne »

Har typ samma problem fast utan låga CO-värden. Jag riktar mina ansträngningar mot förgasaren och tändningsinställning.
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Vad är fel?

Inlägg av Krewlir »

Har märkt på senare tid att motorn inte går upp i temperatur, i alla fall inte enligt mätaren :P . Kan det ge hög bränsleförbrukning?
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: Vad är fel?

Inlägg av cmmmm »

är inte temperaturen uppe ordentligt drar den mer soppa en motor har ju en så kallad arbetstemperatur ta loss termostaten kolla om den är helt öppen eller koka upp den i vatten och se om den öppnar Rengör och fin intställ förgasare och tändnings ska du se att det blir skillnad
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Vad är fel?

Inlägg av Krewlir »

termostaten fungerar i alla fall, sen att det inte visar på instrumentbrädan är en annan femma :?
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Vad är fel?

Inlägg av Dr_Cotton »

Jag har också hög förbrukning, av både bränsle och smörjolja. Jag är övertygad om att det i mitt fall är en sliten topp som spökar. Om jag inte minns fel så sade de vid förra besiktningen att en ny bil får släppa ut max 100 enheter partiklar. Min koja släppte ut 2000...

Men om motorn suger i sig mycket bränsle utan att avgasvärdena skjuter i höjden så borde bensinen gå genom oförbränd. Är din bil trött och droppar/luktar det bensin ur avgasröret?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Vad är fel?

Inlägg av MinMorris »

Dr_Cotton skrev:Jag har också hög förbrukning, av både bränsle och smörjolja. Jag är övertygad om att det i mitt fall är en sliten topp som spökar. Om jag inte minns fel så sade de vid förra besiktningen att en ny bil får släppa ut max 100 enheter partiklar. Min koja släppte ut 2000...

Men om motorn suger i sig mycket bränsle utan att avgasvärdena skjuter i höjden så borde bensinen gå genom oförbränd. Är din bil trött och droppar/luktar det bensin ur avgasröret?
Om det skulle vara som du säger så borde det väl bero på:
1. För fet blandning
2. Dålig gnista/ felinställd tändning?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Vad är fel?

Inlägg av Dr_Cotton »

Enbart før fet blandning hade mærkts på avgasværdena. Men om du menar en kombination av de två så kan det gott vara så.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Vad är fel?

Inlägg av Tulka »

Bilprovningen mäter ju bara på tomgång. Finns det någon dämpolja i förgasaren? Är den rengjord/smörjd invändigt så den inte kärvar.Är luftfiltret OK? Kompressionsprov? Fördelaren smörjd invändigt så att rörelsen känns jämn och fin?.Boschfördelare har en filtbit under rotorn så att oljan verkar under längre tid.Kolla att det är rätt fördelare till motorn och att vaccumförställningen funkar.

Tulka
Skriv svar