Igår när jag var ute och körde så accelererade jag upp och plötsligt försvann all kraft ur bilen och bilen har inte velat starta sen dess. Efter en kväll av meck och testat byta kondensator, rotor, fördelarlock, kablar,tändstift utan förbättring. Startmotorn går igång och jag har gnista, men bilen går inte igång. Tändstiften är även torra och vit/ljusgråfärgade.
Sen idag testade jag spruta ner startgas i förgasaren samtidigt som man försöker starta, och då snurrade motorn igång. Då tycker man att problemet borde vara att förgasaren inte skickar vidare bensinen, för testat pumpen och det kommer bensin till flottörhuset.
Finns det nått vanligt fel som låter som mitt problem? Har en HIF44 liggande som jag är i planeringsstadiet att byta in istället för HS4 som sitter där nu, men den måste rengöras och lite pill återstår innan jag kan stoppa i den så hade varit skönt att få igång bilen med nuvarande HS4 så slipper man påskynda HIF44an.
Ingen bensin = ingen start
Re: Ingen bensin = ingen start
Ta bort flottörhuslocket och kolla att flottörventilen inte har fastnat i stängt läge. Ta också en titt ner i flottörhuset för att se att det inte ligger skräp i botten som stoppar flödet till munstycket. På vägen från bensinpumpen genom förgasaren till att bensinen finfördelas vid munstycksöppningen finns det bara flottörventilen och flottörhuset som kan orsaka stopp.
En annan möjlighet är att kolven i förgasaren kärvar och inte går ner i bottenläge. Händer detta så får du så lågt undertryck vid munstycket att ingen bensin sugs upp ur munstycket. Samma effekt kan du också få om bränslenålen har lossnat från kolven, ingen vanlig händelse, men kan trots allt inträffa.
Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
En annan möjlighet är att kolven i förgasaren kärvar och inte går ner i bottenläge. Händer detta så får du så lågt undertryck vid munstycket att ingen bensin sugs upp ur munstycket. Samma effekt kan du också få om bränslenålen har lossnat från kolven, ingen vanlig händelse, men kan trots allt inträffa.
Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Tack för tipsen. Snart bär det iväg till garaget och fortsätta pilla. I flottörhuset är det bensin, så ska börja kolla i botten på flottörhuset och slangen till förgasaren
Felet var inte den misstänkta förgasaren, utan det var insuget. Det var ett hål på 15mm rakt in i insuget där det borde suttit en gängad plugg(idioti och inte säkra den bättre), men pluggen hade med tiden åkt ner och till slut hamnat i insuget och till slut hittat sig in i motorn, jag fick ut pluggen och verkar som att allt klarat sig utan att ta stryk, tur! Pluggen är på plats igen fast ordentligt ombyggd så liknande kommer aldrig hända. Nu rullar bilen på som vanligt igen, lång helg i garaget som gav resultat gillar vi.
[bild]http://www.timppa.se/mini/forgasar_strul.jpg[/bild]
[bild]http://www.timppa.se/mini/forgasar_strul.jpg[/bild]