Hur mycket väger en A-seriemotor?
Hur mycket väger en A-seriemotor?
Ja, någon som vet hur mycket motorerna med växellåda till en mini väger? Framvagnsramarna är väl lika oavsett motor så jag skulle vilja veta vad en komplett 1275 med låda väger. Länka gärna till vart ni fått informationen från.
Tack /Jörgen
Tack /Jörgen
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Hur mycket väger en A-seriemotor?
Hittade det här på minimania: "The 1275 A-series drive train, complete with motor mounts, starter, alternator, manifolds and carburetor, weighs right at 350 pounds." http://www.minimania.com/web/DisplayID/1711/SCatagory/ENGINE/DisplayType/Technical%20Information/ArticleV.cfm
350 pounds = 158,7 kg
Vad jag hört väger en motor runt 96 kg "utan vätskor" när den är klar för urlyftning (dvs utan grenrös, startmotor och allt det där). Vet inte var jag fått det ifrån.
men det låter rimligt.
350 pounds = 158,7 kg
Vad jag hört väger en motor runt 96 kg "utan vätskor" när den är klar för urlyftning (dvs utan grenrös, startmotor och allt det där). Vet inte var jag fått det ifrån.

Tack så mycket!
Traveller 850 -65
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
vågen ska stå 155 kilo med v-låda å förknasare å diverse på.... det står i orginal verkstadshandbok...
Ja då var väl 158.7 inte så långt ifrån_clubman_ skrev:vågen ska stå 155 kilo med v-låda å förknasare å diverse på.... det står i orginal verkstadshandbok...

Jao tunga som fasen tycker ja iaf 
Skulle slänga mina rester ändå tagit av topp m.m. men när den skulle upp på flaket fick man ta i så man änna sket ner sig haha

Skulle slänga mina rester ändå tagit av topp m.m. men när den skulle upp på flaket fick man ta i så man änna sket ner sig haha
"Slänga rester". Johnson,du förvaltar ett Engelskt industriarv. Se till att någon som förstår att man bara har lånat grejorna av eftervärlden tar hand om dem.
Tulka
Tulka
Detta var visserligen en vanlig 1000 motor.. Och ja försökta skänka den innan 

tagit från minimania hem sidaWeight (engine and transmission) 333lb (151kg) manual
357 lb (162 kg) automatic, Mk1 850, others may vary by a few kg.
http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfm
michael
-----------------------------------------------------------------------------------------------
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini
http://www.michaelkerry.co.uk
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini
http://www.michaelkerry.co.uk
Det är därför A-series gör sig så bra som bojsänkejohnson skrev:Jao tunga som fasen tycker ja iaf

- Litenmentuff
vad väger en swift gti snurra med växelåda och alla tillbehör? 100kg? isånnafall är det rätt mycket vikt man bara sparar där! 

V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

har för mig att swiftmotorn med gjutjärnsgrenrör, generator olja och allt annat som behövs väger 96kg,
sen väger lådan 18kg, 96+18=114kg
sen väger lådan 18kg, 96+18=114kg
Men förlorar all sin hederLitenmentuff skrev:vad väger en swift gti snurra med växelåda och alla tillbehör? 100kg? isånnafall är det rätt mycket vikt man bara sparar där!

Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
- Litenmentuff
Manne skrev:Men förlorar all sin hederLitenmentuff skrev:vad väger en swift gti snurra med växelåda och alla tillbehör? 100kg? isånnafall är det rätt mycket vikt man bara sparar där!
Njäe det tycker jag inte ska man ha buskojja så är det mest ekonomiska att byta motor från stenålders a-series motorn då den kostar så jävlars mycket stålar å få hållbar med massor av effekt

själv är man dum nog å sattsa på a-series motorn då jag hatar allt som har med el å göra och det slipper man ju med förgasar motor nästan

bra mycket billigare (men dock jobbigare) å köpa en rostig gti bil och tvinga ner en snurra därifrån.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

Jo jag vet att du har rätt, har bara lite svårt för japanska bilar i allmänhet...Litenmentuff skrev:Manne skrev:Men förlorar all sin hederLitenmentuff skrev:vad väger en swift gti snurra med växelåda och alla tillbehör? 100kg? isånnafall är det rätt mycket vikt man bara sparar där!
Njäe det tycker jag inte ska man ha buskojja så är det mest ekonomiska att byta motor från stenålders a-series motorn då den kostar så jävlars mycket stålar å få hållbar med massor av effekt
själv är man dum nog å sattsa på a-series motorn då jag hatar allt som har med el å göra och det slipper man ju med förgasar motor nästan
bra mycket billigare (men dock jobbigare) å köpa en rostig gti bil och tvinga ner en snurra därifrån.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)