Hej allihopa.
För ett par månader sen köpte jag en begagnad 855 t5 av en bilhandlare. Nu är det så att för en vecka sen skar sig motorn när jag körde på motorvägen så den måste bytas.
Jag kontaktade bilhandlaren och han har varit och hämtat bilen och kört den till en verkstad som skulle ta hand om det, men det låter inte som om han vill ta på sig kostnaden. Han säger att han har bara trafiksäkerhetsgaranti i 3 månader och den går ut nu den 19 maj.
Verkstaden som bilen blev bogserad till säger att nån tidigare ägare har tydligen kört skiten ur bilen, har haft lustgas och grejor i bilen så det var nog bara en tidsfråga innan den skulle rasat. Hade jag vetat detta hade jag aldrig köpt bilen.
Min fråga är om jag kan kräva att att handlaren står för kostnaden?
Tack på förhand/ putte
problem med bilhandlare
Re: problem med bilhandlare
Om jag har förstått det rätt så KAN du få rätt OM bilhandlaren har undanhållt information. Eller om bilhandlaren borde ha märkt att bilen har körts konstigt, de har ju en skyldighet att kolla upp bilen tror jag.
Jag hade pratat med bilhandlaren en gång till och försök skriva ner så mycket som möjligt sedan ta kontakt med allmänna reklamationsnämden. En kompis hade också problem med en bilhandlare och efter flera månaders bråk så gav reklamationsnämden honom rätt och bilhandlaren fick stå för allt från skada på bilen till fölorad arbetstidskostnad.
Jag hade pratat med bilhandlaren en gång till och försök skriva ner så mycket som möjligt sedan ta kontakt med allmänna reklamationsnämden. En kompis hade också problem med en bilhandlare och efter flera månaders bråk så gav reklamationsnämden honom rätt och bilhandlaren fick stå för allt från skada på bilen till fölorad arbetstidskostnad.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
-
Tydligen hade all kylarvätska runnit ur och motorn gått varm, därav haveriet. Jag förstår inte hur den bra kan ha runnit ur bara. Förstår inte heller att jag kan ha missat att motorn va varm när jag körde isåfall. Jag gissar att handlaren kommer att hävda att jag orsakat haveriet för att jag inte sett att den va varm.
Ska det stå med i varudeklarationen om t ex. bilen har varit trimmad med t ex. lustgas?
Fick inte med någon varudeklaration för han sa att det inte behövdes för bilar med ett värde under 40 000, vilket är skitsnack.
Ska det stå med i varudeklarationen om t ex. bilen har varit trimmad med t ex. lustgas?
Fick inte med någon varudeklaration för han sa att det inte behövdes för bilar med ett värde under 40 000, vilket är skitsnack.
Den kan faktiskt gå varm utan att temp.mätaren går upp. Beror lite på var läkaget i systemet är tror jag. Det hände på min Peugeot i vintras men jag märkte det på att jag inte fick upp nån värme i bilen och han stanna i tid innan det blev haveri. Lyckades ta mig hem efter reparation med en kulspetspenna och 2 buntband + vatten så klart:)Puttefnask skrev:Tydligen hade all kylarvätska runnit ur och motorn gått varm, därav haveriet. Jag förstår inte hur den bra kan ha runnit ur bara. Förstår inte heller att jag kan ha missat att motorn va varm när jag körde isåfall. Jag gissar att handlaren kommer att hävda att jag orsakat haveriet för att jag inte sett att den va varm.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
- Snailspeed
Kolla med föregående ägaren och hör vad han berättade för handlaren om bilen när den byttes in. Har du inte hans namn så ta ett hämtfax från bilregistret.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93