Du måste ha hört fel! marina ska det va. Morris marina, bla så är det en annan vevaxel på den motorn.Litenmentuff skrev: tydligen var det en 1300 marin motor = ? vafan är det?tydligen skillde det sig lite på saker och ting men vi får väl se.
Projekt - Väcka liv i den lille blå.
Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
mini 1000 -70
volvo amazon
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
oki där ser man hoppas allt lirar sen då 

V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
Hej, En Marina motor letar jag efter.
Om du ändå tänker bygga om den till tvärställd så köper jag veven av dig.
Jag kan byta mot en Allegro motor som måste borras om du vill.
Lars
Om du ändå tänker bygga om den till tvärställd så köper jag veven av dig.
Jag kan byta mot en Allegro motor som måste borras om du vill.
Lars
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
den är nog redan ombyggd då den suttit i en kojja redan ..
så den veven är väl slängd eller nått redan.. tyvärr.
så den veven är väl slängd eller nått redan.. tyvärr.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
Har Marinan samma längsmonterade motor som Sprite och Midget?lalaw skrev:Hej, En Marina motor letar jag efter.
Om du ändå tänker bygga om den till tvärställd så köper jag veven av dig.
Jag kan byta mot en Allegro motor som måste borras om du vill.
Lars
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
Ja, dock har marinan 1275 eller 1800cc. finns även diesel och 1700cc. Men det är bara dom senare modelerna av sprite och midget som har 1275.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
mini 1000 -70
volvo amazon
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
Sådär nu har jag tömt kameran och orkat sitta lägga upp bilderna.
så kan ju ta en snabb guide i hur man plockar ur en motor ur en clubman.
1. Ta bort motorhuv grill så blir det enklare å komma åt.

2. Plocka bort allt som tar onödigplatts på motorn och brevid motorn så som KYLARE GENERATOR SLAVCYLINDER TILL KOPPLING STARTMOTOR FÖRGASARE AVGASRÖR GRENRÖR OCH INSUG. ÖVRE MOTORSTAG
vips så ser det faktiskt möjligt ut att få loss motorn.

3. Lyft upp bilen så högt det går och kräla under och lossa "växelspakslådan" sitter med fyra långa skruv sen är det bara rucka loss den och lägga den på golvet. behöver ej släppa den i bak kant där växelspaken sitter.
4. separera drivaxlarna vid drivknutarna. sitter en massa "avgasklämmor" som håller ihop drivknuten precis vid diffen. lossa alla bygglarna och meckla lite så separeras drivaxlarna från diffen.
(på min fick jag dock lossa på trumman och rycka lite men hade nog gått å tvinga ut den med motorlyften men jag våga inte)
5. Kolla att inget sitter fast någonstanns. i motorn så som motorfästen och jordflätan till motorn. (motorfästena sitter med 2 skruvar som man kommer åt från hjulhusen dom är även muttrade i innerkant så man behöver hålla emot innifrån annars kan du stå och skruva hela dagen utan att dom släpper.)
DAGS FÖR ATT LYFTA UR MOTORN!

6. enklast om man är 2 nu dock gick det utmärkt å va själv tog dock lite längre tid då du pumpar 5cm sen tittar osv. jag vinklade min motorn snett bakåt så att diffen gick ner mot backen så man slapp att den fastna i torpedväggen.

7. Nu kommer du lätt åt hastighetsmätarvajjern som sitter under vattenpumpen. så lossa på den så är motorn helt fri från mini'n.
8. Du är nu klar GRATTIS detta tar en amatör som mig 3-4timmar helt själv. och det va första gången jag gjorde det och nån mutter jävlades och tog lite tid. så om du gillar å lyfta ur motorer så kan du säkert göra detta på ca 1 timma om du är lite snabb
BONUS BILD PÅ HUR DET SER UT NÄR DET LÄCKER OLJA VID DIFFEN ut på drivaxlarna som sprutar det överallt.
typ 5mm tjockt gegga lagaer av olja .

Och avfettning och högtryck kan göra att det blir såhär trevligt och pyssla med motorn sen.

så kan ju ta en snabb guide i hur man plockar ur en motor ur en clubman.
1. Ta bort motorhuv grill så blir det enklare å komma åt.

2. Plocka bort allt som tar onödigplatts på motorn och brevid motorn så som KYLARE GENERATOR SLAVCYLINDER TILL KOPPLING STARTMOTOR FÖRGASARE AVGASRÖR GRENRÖR OCH INSUG. ÖVRE MOTORSTAG
vips så ser det faktiskt möjligt ut att få loss motorn.

3. Lyft upp bilen så högt det går och kräla under och lossa "växelspakslådan" sitter med fyra långa skruv sen är det bara rucka loss den och lägga den på golvet. behöver ej släppa den i bak kant där växelspaken sitter.
4. separera drivaxlarna vid drivknutarna. sitter en massa "avgasklämmor" som håller ihop drivknuten precis vid diffen. lossa alla bygglarna och meckla lite så separeras drivaxlarna från diffen.
(på min fick jag dock lossa på trumman och rycka lite men hade nog gått å tvinga ut den med motorlyften men jag våga inte)
5. Kolla att inget sitter fast någonstanns. i motorn så som motorfästen och jordflätan till motorn. (motorfästena sitter med 2 skruvar som man kommer åt från hjulhusen dom är även muttrade i innerkant så man behöver hålla emot innifrån annars kan du stå och skruva hela dagen utan att dom släpper.)
DAGS FÖR ATT LYFTA UR MOTORN!

6. enklast om man är 2 nu dock gick det utmärkt å va själv tog dock lite längre tid då du pumpar 5cm sen tittar osv. jag vinklade min motorn snett bakåt så att diffen gick ner mot backen så man slapp att den fastna i torpedväggen.

7. Nu kommer du lätt åt hastighetsmätarvajjern som sitter under vattenpumpen. så lossa på den så är motorn helt fri från mini'n.
8. Du är nu klar GRATTIS detta tar en amatör som mig 3-4timmar helt själv. och det va första gången jag gjorde det och nån mutter jävlades och tog lite tid. så om du gillar å lyfta ur motorer så kan du säkert göra detta på ca 1 timma om du är lite snabb

BONUS BILD PÅ HUR DET SER UT NÄR DET LÄCKER OLJA VID DIFFEN ut på drivaxlarna som sprutar det överallt.
typ 5mm tjockt gegga lagaer av olja .

Och avfettning och högtryck kan göra att det blir såhär trevligt och pyssla med motorn sen.

V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
funkar bra med startmotorn i..har gjort detta två gånger utan problem.
Men som sagt kanske ännu lättare utan..
Men som sagt kanske ännu lättare utan..
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
Själv hänger jag på så mycket som möjligt på motorn innan jag lyfter i den. Tänk så smidigt det är att dra åt nedre slangklämman på kylet och likaså den på vattenpumpen när motorn står på golvet. Och knogarna är glada de också när inte skinnet är avskaft mot någon plåtkant. Har man en motorlyft så går det galant att låta allt sitta kvar. Det enda jag inte har monterat är slavcylindern till kopplingen och förgasarpaketet.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
tack för det tipset snailspeed ska tänka på att montera så mycket som möjligt när nya motorn ska lyftas i kanske man spar en hel del tid 

V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
haha det blir det nog aldrig va mest en hänvisning till vad jag brukar köra i vanliga fall. 
men nu har jag sålt av allt annat än kojjorna så nu är det små motorer som gäller

men nu har jag sålt av allt annat än kojjorna så nu är det små motorer som gäller

V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
Litenmentuff skrev:haha det blir det nog aldrig va mest en hänvisning till vad jag brukar köra i vanliga fall.
men nu har jag sålt av allt annat än kojjorna så nu är det små motorer som gäller
Ha ha okej

Mvh/ Fredrik
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
så nya motorfästen lite bultar skruv och tändspole osv beställt. så nu väntar jag bara på att motorn ska bli klar. semestern börjar till helgen så hoppas det hinner bli färdig tills dess så man får börja skruva ihop åbäket igen. och ta en provtur kanske till nästa helg. dock har jag inte fått tag på nån svetts så får nog hoppa weber 45 förgasare till en början. och köra hif44 så länge borde duga gott endå i början.
det kliar i fingrarna nu!
pratade med jana igår och det börjar likna nått bara 1objekt innan min motor nu!
så bara hålla tummarna att han inte stöter på patrull så kommer jag ha min motor till helgen kanske 
det kliar i fingrarna nu!

pratade med jana igår och det börjar likna nått bara 1objekt innan min motor nu!


V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.
så varit på semester på öland i 1veckan så nu solbränd på ryggen och allt
i stockholm hade det tydligen varit träligt väder! sånt är alltid bra å veta när man åker bort
precis kommit hem och hoppas väl att min motor ska vara påbörjad så man kan börjar montera tillbaka den sen. inte hört nått från jana så anar väl att jag får vänta ännu längre...
håller dock på med uppgradering av annat så länge.
snart är alla nya stötdämpare på platts.
tog lite bilder då jag gillar att visa vad jag pysslar med så till er bildkänsliga kan titta bort nu

började med att montera kortlägesvxlspak.

tadaa ingen aning om jag gjorde rätt men det märker jag nog rätt fort när lådan sitter på platts.
där ser man även hur jäkla duktigt jag är på att svettsa

alltid undrat varför min clubman varit så jäkla stötig ijämförelse med andra kojjor. fick svart när jag montera bort fram stötdämparna.

brevid ser ni nya dämpen som "fjädrat" ut men den gamla fungerar inte alls den har ingen dämpverkan
så jag har studdsat runt utan dämpare fram kan man säga..
bak fungerade dock dämparen bra

härligt med justering utan att ens behöva ta bort däcket. man kommer åt nere i bakkant på dämpen.

stötdämpar bytet gick som en dans på rosor efter 10min var jag färdig fram och skulle ge mig på dämparna där bak. men ack där satt den hemska bensintanken ivägen och full med bensin. fick öva på hur det är att bli bensintjuv gick åt helvete men nu vet jag hur det är att skölja munnen med bensin iallafall.
tog lite tid med men tillslut va det nästan tomt i tanken.
tanken satt monterad väldigt lätt man behövde bara släppa på kontakterna till bensinmätaren och sen lossa på spännskruven till bandet som sitter runt tanken och sen släppa på 2 bultar till och lossa en liten klämma till slangen som går fram mot motorn. och vips så flög tanken bort! tog kanske 30min å få ut den och då var det 25min som jag satt å vänta på att bensinen skulle ut.

hade förväntat mig massa rost å elände men där va bilen väldigt fin bakom bensintanken och nu äntligen kunde jag släppa på bulten som höll dämpen i överkant.
det va så långt jag kom den kvällen jag mecka lukta för illa i garaget av bensin så gav upp och ja ska väl fortsätta där jag sluta idag med att montera dämpare och försöka montera in min nya elektriska bensinpump.
sen är det dags å byta huvudcylindern till kopplingen då den har kännts dålig. sen är jag redo för motorn i princip!
kommer mera bilder när det hänt mera.



håller dock på med uppgradering av annat så länge.
snart är alla nya stötdämpare på platts.
tog lite bilder då jag gillar att visa vad jag pysslar med så till er bildkänsliga kan titta bort nu


började med att montera kortlägesvxlspak.

tadaa ingen aning om jag gjorde rätt men det märker jag nog rätt fort när lådan sitter på platts.
där ser man även hur jäkla duktigt jag är på att svettsa


alltid undrat varför min clubman varit så jäkla stötig ijämförelse med andra kojjor. fick svart när jag montera bort fram stötdämparna.

brevid ser ni nya dämpen som "fjädrat" ut men den gamla fungerar inte alls den har ingen dämpverkan

så jag har studdsat runt utan dämpare fram kan man säga..

bak fungerade dock dämparen bra

härligt med justering utan att ens behöva ta bort däcket. man kommer åt nere i bakkant på dämpen.

stötdämpar bytet gick som en dans på rosor efter 10min var jag färdig fram och skulle ge mig på dämparna där bak. men ack där satt den hemska bensintanken ivägen och full med bensin. fick öva på hur det är att bli bensintjuv gick åt helvete men nu vet jag hur det är att skölja munnen med bensin iallafall.

tog lite tid med men tillslut va det nästan tomt i tanken.
tanken satt monterad väldigt lätt man behövde bara släppa på kontakterna till bensinmätaren och sen lossa på spännskruven till bandet som sitter runt tanken och sen släppa på 2 bultar till och lossa en liten klämma till slangen som går fram mot motorn. och vips så flög tanken bort! tog kanske 30min å få ut den och då var det 25min som jag satt å vänta på att bensinen skulle ut.


hade förväntat mig massa rost å elände men där va bilen väldigt fin bakom bensintanken och nu äntligen kunde jag släppa på bulten som höll dämpen i överkant.
det va så långt jag kom den kvällen jag mecka lukta för illa i garaget av bensin så gav upp och ja ska väl fortsätta där jag sluta idag med att montera dämpare och försöka montera in min nya elektriska bensinpump.
sen är det dags å byta huvudcylindern till kopplingen då den har kännts dålig. sen är jag redo för motorn i princip!
kommer mera bilder när det hänt mera.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 
