byta bensinslang från pumpen

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

byta bensinslang från pumpen

Inlägg av Hylsan »

Efter några timmar slit så tänkte jag höra med er ifall nån hade nån smart lösning på hur man byter ut kopparledningen från bensinpumpen och upp till förgasaren??

Kan vara att det bara är jag som har för stora händer...men endå, nått tips finns kanske..

Det sitter idag en sådandär kläm-slangklämma, dvs ingen modern som man skruvar fast.

Sen tänkte jag passa på att föra hur kinkigt det är med kopparröret.
Tänkte byta ut mot stålomspunnen bensinslang hela vägen, så man slipper avbrott och potentiella felkällor.
Hur är det med värmen från grenröret?
Tänkte sätta fast slangen mot karossen så att den kommer så långt som möjligt ifrån grenröret.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Re: byta bensinslang från pumpen

Inlägg av minijanne »

Jag har brided hose från pump till förgasare och har inte haft några problem...ännu (kört ca 100 mil med det). Jag antar att det visar sig med all önskvärd tydlighet den dan slangen går av och bensinen sprutar ut på grenröret :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Kopparrör är ju det bästa, håller i princip för evigt (om man inte sätter bilen på en stenbumling) jämfört med slang som torkar med tiden.

/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Svårt å få in en stenbumling där :lol: Vi pratar om de sista 35 cm slang från bränslepumpen på baksidan av motorn upp till förgasaren.
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

minijanne skrev:Svårt å få in en stenbumling där :lol: Vi pratar om de sista 35 cm slang från bränslepumpen på baksidan av motorn upp till förgasaren.
Oops, trodde ni menade sträckan mellan fram och bak. Är lite trött idag...
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Från bräsnlepump till förgasare har jag slang på båda mina. Det funkar... Och vad kostar det att byta slagen vart 10 år så den inte går sönder? Men visserligern ska ju rör aldrig gå sönder (om inte förgasaren går sönder och inkommande bränsle kommer in på andra sidan, då får man köpa nytt rör igen (har hänt mig!) men har slang så det löste sig).
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

Men hur byter man slang-f*n? :)

Har inte lust att lyfta motorn, men känns nästan ofrånkommligt.
Knipsar jag slangen är ju risken att jag inte får bort resterna och då står jag med skägget i brevlådan :shock:

Ingen som har gjort det själv???

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Hylsan skrev:Men hur byter man slang-f*n? :)

Har inte lust att lyfta motorn, men känns nästan ofrånkommligt.
Knipsar jag slangen är ju risken att jag inte får bort resterna och då står jag med skägget i brevlådan :shock:

Ingen som har gjort det själv???

/Hylsan
Du ska absolut inte behöva ta ur motorn. Jag har gjort det på båda bilarna med motorn i - och jag kan inte komma ihåg att det var så krångligt. ...men på båda mina satt det en slangbit som skarv både på pump och förgasare och sen kopparrör mellan slangbitarna. Går det inte att komma åt med en tång eller nåt eller bända med en lång skruvmejsel? ..fast nu när du säger det - den sitter under grenröret... Kanske om du tar bort grenröret, lite pyssel men definitivt enklare än att ta ur motorn :wink:

Haynes är som vanligt till stor hjälp ...not!:
"4 To provide greater access, remove the air cleaner, as described in Section 2.
5 Slacken the pipe clip screw on the outlet pipe connection and draw it off. Have a small container handy to collect what little fuel may drain from the pipe." :|
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

mmm...det är just det "slacken the pipe clip screw" var inte så jekla enkelt. Har dock stora händer så det kan vara där problemet ligger.

Ska se ifall frugan kan hjälpa till med sina små händer och en tång.

Och jooo..Det sitter en "gummi"-skarv mellan pumpen och kopparledningen.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar