knackljud i motorn!
knackljud i motorn!
är det nån som vet vad det kan vara för fel på min rover mini-97. Det är nåt knackljud från motorn som hörs mer och mer när motorn blir varmare.Det hörs tydligt vid jämna varv (2500-3000). tacksam för svar!
-
Re: knackljud i motorn!
låter som lagerknack! inte så ovanligt. eftersom motor och låda delar
samma olja blir det mycket skrot som far runt i systemet om man inte byter olja ofta.(500 mil bör man byta
på kojamotorn)
ofta är det ramlagren som tar stryk. det innebär ut med motor,dela motor/låda.
slipa om veven eftersom dom inte är ytbehandlat. vevlagren blir också slitna,så
det är bara att kavla upp armarna. om du inte har oljetrycksmätare i bilen så koppla inn
en sådan och läs av trycket på tomgång och varv. skulle tro du har väääääldigt lågt oljetryck just nu
samma olja blir det mycket skrot som far runt i systemet om man inte byter olja ofta.(500 mil bör man byta
på kojamotorn)
ofta är det ramlagren som tar stryk. det innebär ut med motor,dela motor/låda.
slipa om veven eftersom dom inte är ytbehandlat. vevlagren blir också slitna,så
det är bara att kavla upp armarna. om du inte har oljetrycksmätare i bilen så koppla inn
en sådan och läs av trycket på tomgång och varv. skulle tro du har väääääldigt lågt oljetryck just nu
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Jag har en oljetryckslampa i bilen och den lyser inte! jag har provat att tvinga ner den i varv men lampan tänds ej. Tycker att den borde tändas 400-500 varv. Det kan inte vara nåt annat fel? vore tråkigt att skruva hela semestern. tacksam för svar.
-
fungerar oljetryckslampan då? eftersom du beskriver att knacket blir värre när den blir
driftsvarm tyder det på lagerproblem. oljefilmen brister mellan lagren och ytan på veven pga
slitage och repor.
driftsvarm tyder det på lagerproblem. oljefilmen brister mellan lagren och ytan på veven pga
slitage och repor.
Fjädring???