Blä...idag var det endast en vinande startmotor som hördes när jag skulle till jobbet
Var rätt fuktigt ute så frågan är om det var därför, och vad man kan göra åt saken???
Ska prova och starta den i eftermiddag efter jobbet för att se ifall det var det, annars är det kanske nått som käkar ström från batteriet. Har bytt startmotorn 3ggr så jag hoppas verkligen inte att det är den igen.
Trodde jag hade fått bukt på skiten nu när det fungerat i nån månad...
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
är det inte bara att den kärvar då det har 2 av mina startmotorer gjort då är det bara rengöra med tandborste och avfettning och sen smörja upp den och "rulla" hylsan fram och tillbaka tills den glider lätt. den har säkert kärvat fast.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då?
njae....jag hoppas inte det för detta gjordes för nån månad sedan och sedan därefter har det inte varit några problem alls. Så förhoppningsvis är det något annat för annars får jag in skit i startmotorn på något sätt, man ska väl inte behöva tvätta den så jekla ofta.
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Du har väl inte olja/fett på kugghjulet/svänghjulet? Dom ska vara helt torra. Man ska bara smörja själva axeln på startmotorn. Om man fettar/oljar svänghjulet drar det på sig en massa skit och det blir svårt för kuggarna att haka i varandra.
Den är också splirrans ny...
Provade igår kväll och den var fortfarande tjurig. Kollade batteriet och det var på en 13v.
Ska putta igång bilen och sedan åka till garaget och plocka ut startmotorn och kolla.
Byter nog strömkabeln mellan solenoiden och starmotorn till en ny och grövre då den också är gammal.
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Har du provat att "torrköra" startmotorn? Alltså - montera bort den från motorn men koppla in den och vrida om nyckeln och se om den snurrar och kastar ut kuggen som den ska och så?
så där då fungerar det igen. Var ihopgleggad. Fixade med lite Brääkclean o 5-56. Bytte även strömsladden till en fetare 16mm2.
Frågan är dock hur man får rent "under" själva chucken (den som rör på sig på pinnen). Blev fortfarande brunt när man drillat lite med den så lite skit är kvar ju.
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Man kan klämma ihop fjädern och ta bort fjäderbrickan, då får man av hela kittet och kan rengöra ordentligt. Det finns nåt specialverktyg för att klämma ihop fjädern. Har nån bra beskrivning på hur man gör i verkstadshandboken för min Princess...eller nånstans. Ska kolla när jag kommer hem.