motorn hackar

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

motorn hackar

Inlägg av Hylsan »

Har kört nu i några dagar och märker att bilen inte riktigt går bra när man pressar den. Har ingen varvräknare men i 4:ans växel så är det när man ligger runt 90 och över. Precis som den rycker lite hela tiden. Trodde först det var obalans på hjulen eller så, men det känns likadant när jag ligger i 3:an med samma varvtal.

Motorn har knappt gått 20mil de senaste 10 åren, och tändstiften är något sotiga. Har inte pillat något med förgasaren heller.

Det är en helt standard leyland 1000 som åker på 95 oktan o lite oktanhöjare, samt eget snickrat avgassystem med större diameter än orginal, skulle tro 1,75".

Tips emottages tacksamt!
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Litenmentuff

Re: motorn hackar

Inlägg av Litenmentuff »

alla kojjor som jag haft hitills som stått still länge har haft samma fenomen och det har självläkt på 1-2 bensin tankar.

låter ju som den skulle kunna misstända eller få för lite bensin på högrevarv så den går dåligt.
ibland har man fått skruva isär förgasaren och rengöra för att det ska bli bättre.

eller så är det standard fel då är det bara göra en vanlig service av tändsystemet.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Re: motorn hackar

Inlägg av crowan »

Jag hade det fenomenet när jag hade fel nålar i mina förgasare. Fast det var nog nu när jag tänker efter när man låg på en jämn gas runt 90-100. Men det avhjälptes iallafall med nya nålar.
clubman 1330
Skriv svar