airbag / srs

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
kerguelair

airbag / srs

Inlägg av kerguelair »

airbaglampan lyser hela tiden....har nyss bytt det förbonkade kretskortet bakom instrumentpanelen, allt var ok i 2 dagar och nu är det airbagen som strular. (vilket är tydligen ett vanligt fel på andra rover och toyota bilar. Glapp i kontakterna under stolen/ratten/o.s.v)

Nu är min fråga väldigt enkel : jag bryr mig inte om airbagen inte funkar, men finns det nån risk att eländet smäller i mitt ansikte under färd ?

Om inte så är den där varningslampan ganska mysig på natten...
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
-Magne-

Re: airbag / srs

Inlägg av -Magne- »

kerguelair skrev:airbaglampan lyser hela tiden....har nyss bytt det förbonkade kretskortet bakom instrumentpanelen, allt var ok i 2 dagar och nu är det airbagen som strular. (vilket är tydligen ett vanligt fel på andra rover och toyota bilar. Glapp i kontakterna under stolen/ratten/o.s.v)

Nu är min fråga väldigt enkel : jag bryr mig inte om airbagen inte funkar, men finns det nån risk att eländet smäller i mitt ansikte under färd ?

Om inte så är den där varningslampan ganska mysig på natten...

Nei, det er ikke noen fare for at den smeller i ansiktet ditt uten grunn :)

det at lampen lyser betyr at airbagen ikke er aktiv, dvs, den går ikke av engang om du krasjer.
Magne Røyrvik
Norge
Användarens profilbild
kerguelair

bra !

Inlägg av kerguelair »

tack, det känns bättre :-) Jo, har forskat lite kring det där, och det är nog kopplingen inne i själva ratten som det är glapp i. Tycks finnas ett samband med rattpositionen. Fast vill inte leka med airbagen, så jag fortsätter glatt med lysande srs lampa istället !
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

ja den där kontakten är inte att pilla med. om du gör fel där så får du e rejäl smäll. som att trigga en bomb.. =) fast med krut =)
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
kerguelair

bomb i bilen .-)

Inlägg av kerguelair »

I haynes vill dem att man skall koppla bort batteriet, vànta utanför bilen i 40 minuter, innan man skruvar loss eländet...utan att befinna sig framför ratten... Sen finns det en hel radda om hur man transporterar den demonterade airbagen...Fast nu har jag upptäckt att om jag rattar helt ut till vànster och sen helt ut till höger sà släcks lampan...
Niobium

SRS

Inlägg av Niobium »

Airbagproblemet tror jag beror på en "släpkontakt" som sitter mellan ratt och nav, är inte helt 100% på detta men vad händer om du inte har SRS säkringen i säkringboxen då? (omges av en gul plastram märkt srs om jag inte missminner mig)

Det är inte så fruktansvärt svårt att lossa airbag eller rattnav, gäller att göra det i rätt ordning bara, sen rekomenderar jag Loctite 8201 Allroundspray/smörjsprej, till skillnad mor 5-56 så funkar denna riktigt bra, smörjer lääänge och kondenserar inte så som tidigare nämda gör.

Genom att ha kikat i haynes boken så verkar det som att detta är fallet gällande kontakten. Kan även vara flatstiften som oxiderat i airbaginfästningen men det är mindre troligt.

:)
-Magne-

Inlägg av -Magne- »

Dette at du skal koble bort batteri og vente i 40 min etc. er ganske så oppskrytt, det er bare noe airbagfabrikanten krever. Det skal faktisk 12v på ledningene før den løser ut, og det skjer ikke at det "bare plutselig" kommer 12v på de ledningene uten videre.. så det er ikke fullt så farlig som noen tror. men for all del det er farlig å få airbagen i ansiktet!

Men det er innebygget så mye sikkerhet i kretsene at om ikke allt fungerer 100% så vil IKKE airbagen utløses.
Magne Røyrvik
Norge
Niobium

utlösning av airbag

Inlägg av Niobium »

Jag vet att vissa fabrikanter kräver att en diod ska kopplas in mellan polerna på airbagen när den lossas så att inte den utlöses av tex. en ESD urladdning, det är trots allt en rejäl laddning som sitter där, detta är iallafall det jag har fått lära mig när jag har pluggat elektronik, samma gäller datorer, laddningar kan finnas kvar i kondensatorer och kretskort tillräckligt för att alstra en kortslutning med gnistbildning som följd.

Att laddning finns kvar i elsystemet kallas även "minne" eller "minnesfunktion" allt för att göra att kortare strömavbrott inte återställer elektroniken helt, därav ska man vara väldigt försiktig.
Användarens profilbild
kerguelair

srs (save rover soul)

Inlägg av kerguelair »

har inte gjort nàt alls ang. airbagen :-) Däremot lànade en Cooper Innocenti häromdagen och preciiis samma fel fanns pà den bilen ocksà.

Men jag skall tag i demontering av airbagen till hösten tack er hjälp :-)
Användarens profilbild
kerguelair

så gjorde jag till krut

Inlägg av kerguelair »

ett år senare :-) Nu har ja tagit bort elÄndet !

Kopplade bort batteriet, väntade ändå en halvtimme, försökte tuta och blinka (ev. krypströmmar), lossade den där kåpan i ratten, den sitter med 2 vinklade torque skruvar som man når från rattens baksida, vände på steken, kopplade bort den gula sladen (stickkontakt) som går till airbagen, och tog ut det hela från bilen. Väldigt enkelt. Det som var mer spännande var att tag bort airbagen från själva kåpan. Kåpan vill jag ju ha kvar :-)
Airbagspaketet sitter med 10 popnitar, borrade up dem (lite nervöst det där)
och lossade sen spränginsatsen som sitter fast på själva kuddens baksida.
Niobium

Airbag

Inlägg av Niobium »

Bara för skoj skull, kan du inte testa att åka någonstans och spränga påsen? Vore kanonkul!

Jag vet att byte av airbagen ska ske vid "storservice" på authorized service center, så det ska finnas nya att införskaffa men det kan vara marigt iomed att de klassas som explosiv vara.

Hörde ett rykte om en grabb som la ett reservhjul öven en airbag och sköt iväg det flera meter, hur kul som helst!

Filma / fotografera gärna... :P
Användarens profilbild
kerguelair

paranoid, jag ?

Inlägg av kerguelair »

hehe...flera polare kom med liknande förslag, somliga med ganska vilda sådana. Men...jag är av den paranoida typen, så jag slängde sprängkassetten i en hink med vatten... nästa airbag skall jag dock spränga :-)
Skriv svar