Bilsläp

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
MinMorris

Bilsläp

Inlägg av MinMorris »

Nästa helg blir det flytt men en av bilarna har inga bromsar, drivaxlarna trillar av och hjulinställningen är helt f*cked up. Därför behöver vi ett släp, problemet är att vi varken har släp eller en bil att dra släpet med.
Nuförtiden kan man se bärgare med enbart en liten kärra bak där man lyfter upp bilens framhjul och sedan rullar bara bakhjulen med. Finns dessa att hyra? Vilka mer alternativ finns det? Flytten rör sig om ca 20 mil Helsingborg-Älmhult.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris

Re: Bilsläp

Inlägg av MinMorris »

Hittade på Zatzy:
"En sådan anordning som du bara lyfter framhjulen mad kallas för "dolly", och får köras i högst 30km/h, alltså motorväg och motortrafikled är uteslutet.."
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

jopp de heter dolly, men jag har allri sett nånstans man kan hyra.

Fördelen med en koja är att de är så små att de får plats på nästan vicken annan kärra som helst.
Sen att det är olagligt är en annan femma, det går på ens egna moral.
Jag kör dock endast boggi-släp när jag kör bilar för säkerhetskull.

Tyvärr har jag själv ingen dragkrok annars hade jag hjälpt dig... :(

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Min far har en bil med dragkrok men bilen får inte dra mer än 750kg (och ett bilsläp är reggade för betydligt mer = olagligt) och dessutom kommer den bilen att dra ett vanligt släp med alla flyttkartonger.
En dolly blir det inte för känner inte för att ligga i 30km/h i 15 mil^^...
Det blir väl att hyra en bil också, så man får hem skiten liksom=O).
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Användarens profilbild
optus
Kontakt:

Inlägg av optus »

Min son har en liten biltransportbil som du kan få hyra. Den har vinsch. Den finns 3 mil från Hbg.
Ring honom och kolla om den är ledig.
Tel 0736 67 70 18. Han heter Kristian.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

MinMorris skrev:Min far har en bil med dragkrok men bilen får inte dra mer än 750kg (och ett bilsläp är reggade för betydligt mer = olagligt) och dessutom kommer den bilen att dra ett vanligt släp med alla flyttkartonger.
En dolly blir det inte för känner inte för att ligga i 30km/h i 15 mil^^...
Det blir väl att hyra en bil också, så man får hem skiten liksom=O).
Bilsläp finns att hyra på OKQ8 och väger in på ~400kg, så får du bara tag i en Våffla 940 så är saken biff!
Jag konkade hem min koja med svärmors 940 och lånad trailer och turen gick i 70 på motorväg :twisted: Man var mäkta poppis då 2-1 filerna var 1 filig :D *haha*
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

optus skrev:Min son har en liten biltransportbil som du kan få hyra. Den har vinsch. Den finns 3 mil från Hbg.
Ring honom och kolla om den är ledig.
Tel 0736 67 70 18. Han heter Kristian.
Optus
Tack för tipset, jag ska se om vi kan lösa något.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

hmmm, en kompis hade en 945 innan, kanske kan fråga den nya ägaren, kompis kompis, om man kan låna bilen. släp går nog att fixa i älmhultstrakten, fast det är nog bara ett företag som hyr ut i Älmhult. =/...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
makervall
Kontakt:

Inlägg av makervall »

Bilsläp har oftast en högre vikt. Kolla det innan. Eller hoppas på att polisen fikar den dan...

/Magnus
Austin 850 -66
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

makervall skrev:Bilsläp har oftast en högre vikt. Kolla det innan. Eller hoppas på att polisen fikar den dan...

/Magnus
Släppet jag lånade utav grannen samt det släp jag hade tänkt lånat utav OKQ8 vägde in på 400 Kg, fick lasta tror det var 900 Kg på det!! Så länge du har en bil som du får dra så mycket med samt att du inte överskrider ditt körkorts gräns så är det lugnt :D
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

Nu är det väl inga problem med maxvikt för bilsläp och kojor men generellt bättre att överlasta ett mindre släp än att ha ett släp som har högre maxvikt än bilen får dra. I första fallet "bara" lite böter för överlast, i det senare är det olovlig körning (även om släpet är tomt) :)

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
makervall
Kontakt:

Inlägg av makervall »

Jag vet inte riktigt vad Kirill menar med "väger in" men precis som Manne säger så har det ingen roll vad släpet väger eller om man drar ett tomt släp. Det har att göra med vad släpet är reggat för.

Det släpet som dom har här i stan får jag inte dra även om det inte är tunngt i sig. Även med en koja på så skulle inte vikten överskrida vad min bil och körkort klarar. Men eftersom släpet är reggat för högre vikt så får jag inte dra det.

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
hultarn

Inlägg av hultarn »

Manne skrev:Nu är det väl inga problem med maxvikt för bilsläp och kojor men generellt bättre att överlasta ett mindre släp än att ha ett släp som har högre maxvikt än bilen får dra. I första fallet "bara" lite böter för överlast, i det senare är det olovlig körning (även om släpet är tomt) :)

/ m
Japp, så korkade är reglerna!
Drar du ett släp med för hög totalvikt men med lite (eller ingen) last, då riskerar du lappen.
Kör du ett litet släp med överlast, då får du bara böter.

Man behöver ju inte vara professor för att räkna ut vilket som är farligast för trafiksäkerheten...

Till saken hör också den sammanlagda totalvikten, bil+släp, som inte får överstiga 3500 kg, då riskeras lappen! Totalt idiotiskt, då en vanlig V70 väger bortåt 2,2 ton i totalvikt, och ger bara utrymme för släpa med totalvikt på 1300 kg... Det blir väl en nyttolast på... 800-900?

Reglerna är skrivna för 50 år sen, men jag hörde ett rykte om att de äntligen ska uppdateras.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Ok, de har bara ett släp för uthyrning hemma=/ får väl leta i grannbyarna^^.
Och det är skit att hyra ett vanligt släp, far han har ett som man typ skulle kunna få upp kojan på och godkänt med vikt och allt, nackdelen är att det är olagligt och att hur i f*n får man upp bilen? =)
Nej, jag får väl bli av med körkortet, ta en chansning, ska ju ändå flytta så vad ska jag med körkortet till? :mrgreen: Men på ett eller annat sätt måste jag få hem bilen på lördag.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Jag har kört min mini 2 gånger på vanligt gallersläp. Går att få upp lite lite jävlar anama och några rejäla plankor. Sen om det är lagligt eller ej vet jag inte... Men bra gick det iallafall.
clubman 1330
Skriv svar