Svetsfråga gällande Europakoppling! [LÖST]

Prata om vad du vill
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Svetsfråga gällande Europakoppling! [LÖST]

Inlägg av John Doe »

Tja!

Har en fråga som jag behöver ha hjälp med...
Svärfar äger en Telwin svets (Telwig 183/2 Turbo) som vi har köpt en konverterare och nytt slangpaket...

Nu till vår fråga till er som har en svets med Europakoppling, vart fasen sitter gasregleraren?!
På våran så är det full fräs på gasen hela tiden :? Om vi jämför med det gamla slangpaketet som följde med svetsen så styrdes detta inifrån handtaget, men på det nya så finns det ingen sådan :S

//Kirill
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Svetsfråga gällande Europakoppling!

Inlägg av blacksaabrules »

Brukar inte gasflödet justeras uppe på gasklockan på tuben? Jag har iallafall alltid haft det så på mina svetsar.

/ Erik
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Svetsfråga gällande Europakoppling!

Inlägg av Manne »

blacksaabrules skrev:Brukar inte gasflödet justeras uppe på gasklockan på tuben? Jag har iallafall alltid haft det så på mina svetsar.

/ Erik
På min med
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Svetsfråga gällande Europakoppling!

Inlägg av John Doe »

Så ni menar att den ska vara på JÄMT då det gäller europakopplingar?!

Tänkte mest gällande det gamla slangpaketet så styrdes ju flödet genom handtaget, tryckte du in fullt så kom både tråd och gas...
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Svetsfråga gällande Europakoppling!

Inlägg av makervall »

Hmmm

På den som står i mitt garage så kan man styra mängden gas med en kran uppepå gastuben.
Sen har hantaget en knapp som öppnar gasflödet och och startar trådmatningen.

/Magnus
Austin 850 -66
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Svetsfråga gällande Europakoppling!

Inlägg av John Doe »

Svärfar skulle upp till Sundsvall och tjöta med gubbarna som krängde detta pkt...
Kan vara så att vi fått ett handtag till en som har en intern gasreducerare istället för en som man styr genom handtaget =)
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Svetsfråga gällande Europakoppling!

Inlägg av hultarn »

makervall skrev:Hmmm

På den som står i mitt garage så kan man styra mängden gas med en kran uppepå gastuben.
Sen har hantaget en knapp som öppnar gasflödet och och startar trådmatningen.

/Magnus
Ja, detta är ju det vanligaste. Man har en regulator på gastuben för gasmängden, sen passerar gasen en magnetventil som öppnar när man trycker på knappen på handtaget. Samtidigt sluter kontaktorn och släpper på ström och trådmatning.
Själva slangpaketet innehåller inga ventiler eller så, bara en tryckknapp. (kan finnas nån variant jag inte sett förstås..)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Svetsfråga gällande Europakoppling!

Inlägg av John Doe »

Men om man ska styra gasen från tuben så kan man ju bara svetsa nån timma då gasen är på konstant ju :?
Har sett slangpaket som man styr detta med en ratt på handtaget, men på vårat handtag så fanns inget sådant =/ Däremot så fann vi två lösa sladdar i svetsen som vi inte vet vart dem ska gå :shock:

Ska utreda detta vidare idag ;D
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Svetsfråga gällande Europakoppling!

Inlägg av makervall »

Prova att läsa föregående inlägg igen...

/Magnus
Austin 850 -66
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Svetsfråga gällande Europakoppling!

Inlägg av John Doe »

makervall skrev:Prova att läsa föregående inlägg igen...

/Magnus
Du har så rätt så rätt =)

Precis hemkommen från butiken med en magnetventil och nya nipplar :wink:
Det visade sig i butiken att de hade gjort fel och var snabba att åtgärda det hela =) Fick pynta halva priset på magnetventilen 8)

Så nu är det löst och fixat ;D
Skriv svar