Finns det någon som kan tala om för mig vilken motorstorlek jag har? cylinderdiametern är 71.3mm. Hittar ingen information någonstans om det måttet på kojamotorn, saknar även motornumret för att göra det lite klurigare.
har räknat på det. 71.3 x71.3= 50836.9
x pi =159708.8316 /4 x slaglängd 81.28 mm =324528 / 1000=324.5
X 4 = 1298.11
allsså har du en 1293 motor,då jag tror du mätt pyttelite fel.
eftersom vad jag vet så finns inte 1298 kubik
puuh! vilket räknestycke!
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Hehehe! ja det där var rena grekiskan för mig. kollade i lite papper som jag fick med bilen och där fanns ett papper med från en cylinderborrning som de gjort, 0.30" och det verkar vara en 1275 i grunden då jag såg att det stod 1275 gjutet i blocket när jag synade lite närmare.
har räknat på det. 71.3 x71.3= 50836.9
x pi =159708.8316 /4 x slaglängd 81.28 mm =324528 / 1000=324.5
X 4 = 1298.11
allsså har du en 1293 motor,då jag tror du mätt pyttelite fel.
eftersom vad jag vet så finns inte 1298 kubik
puuh! vilket räknestycke!
Applåder! Vilken uträkning! sånt här gillar vi=)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
har räknat på det. 71.3 x71.3= 50836.9
x pi =159708.8316 /4 x slaglängd 81.28 mm =324528 / 1000=324.5
X 4 = 1298.11
allsså har du en 1293 motor,då jag tror du mätt pyttelite fel.
eftersom vad jag vet så finns inte 1298 kubik
puuh! vilket räknestycke!
Jag vet nu att det är en rova på 1301cc, så du hade nog rätt i att jag mätt lite fel. Storleken var tydligen lite vanligare förr om åren om man skall tro de engelska forumen.
leyland1275 skrev:Men ni glömde nog lägga till förbränningsrum och ev skålning i kolvarna.....så 1340 kanske stämmer
Vänta lite nu... inte räknar man in förbränningsrum eller ev. urtag i kolvarna. Det är cyl.dia. ggr slaglängd, inget annat. Volymen som kolven rör sig i.
leyland1275 skrev:Men ni glömde nog lägga till förbränningsrum och ev skålning i kolvarna.....så 1340 kanske stämmer
Vänta lite nu... inte räknar man in förbränningsrum eller ev. urtag i kolvarna. Det är cyl.dia. ggr slaglängd, inget annat. Volymen som kolven rör sig i.
nej precis, hultarn har fel där
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Jo om jag inte minns fel så är SLAGvolym och CYLINDERvolym skilda begrepp men man kunde ju rota fram sina gamla böcker från fordonsgymnasiet och repetera.
Senast redigerad av leyland1275 den 25 augusti 2009 kl. 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
Nu blev jag förvirrad igen! Hade ju precis övertygat mig själv genom att gå efter diskussionerna på theminiforum där det står lite om borrningen 0.30, bla att den är väldigt sällsynt nuförtiden och att den blir 1301cc med en 1275:a. Så kom med ett avgörande nu tack!