Idag gjorde jag min första heldag men Min Princess! Jag gjorde det enkelt för mig - jag tryckte i ett batteri och vred på nyckeln - bling! Yep lamporna lyste (jaja, inte alla men några iallafall)! Sen vred jag runt lite till och startmotorn snurrade runt - som en klocka! Gjorde lite kompressionstest och fick tummen upp på all utom tvåan. Ryckte av ventilkåpan - det var en ventil som hade fastnat, lite krypolja och fem minuter senare vippade den på som dom andra. När jag satt där och vred på nyckeln tänkte jag att man kan väl kolla kopplingen - vem vet den kanske funkar - jag menar bilen har ju bara stått i trettio år...eller så. Jag tryckte till ordetnligt och POP! Den lossnade! Svärfar duttade lite olja på armen och efter en 10-12 pump var det som en ny koppling! Bromsarna däremot verkar streta emot - där blir det nog lite jobb!
I morgon ska jag försöka hitta en bensinpump som passar. Sen blir det att skölja ur tanken och testa "på riktigt".
Tänk på att starta klockan när du har satt i ett batteri, de går tydligen sönder om man inte startar dem.
Man startar den genom att trycka in knappen för justeringen och sedan släppa den.
Lars
Nu rullar hon igen! ...en sanning med vissa modifikationer - men idag startade hon igen! Första gången på 30 år! Att säga att hon spann som en katt kanske är att ta i - avgasröret var av så det brölade på en del men hon gick helt för egen maskin, jämnt och fint. En liten provtur blev det också - fem meter bakåt och fem framåt - man vill ju inte överanstränga henne . Till och med bromsarna tog...lite iallafall ..
Nu börjar det riktiga jobbet - plåt är på väg från Norge. Trösklar och höger bakskärm skall svetsas innan hon får komma in i vintergaraget. Där blir det motorrenovering och förberedelse för lack. Tyvärr får jag nog inte mitt mekargarage innan nyår, men men.
Ser ju inte ut att vara 30år gammal;)
Googlar man "Kenlowe" som jag tycker mig kunna se på fotot så handlar det mest om elfläktar, bl.a. till
Minis....
/ m
tallefjanten skrev:den röda tingen är ju elektronisk tändning
står ju med STOOOORA boktstäver ju! e ni blind?
Inte blind och t.o.m. läskunnig
Fattade faktiskt precis som du Kalle att det var till tändningen. Vad jag eftersökte var mer om fabrikatet var känt och om det tillverkades än idag.
Jaha - nu har jag två Princess då. Meningen var att ha den första som grundplåt och den andra som reservdelsbil men nu när jag inventerat den senast ankomna är jag lite ambivalent inför hur jag ska göra. Den var nämligen i bättre skick än jag hade räknat med.
Den första (65:an) har några fördelar: 1300-motor, bra krom, webasto sunroof,
och några nackdelar: sönderrostade, trösklar och hjulhus, krockad höger bakvinge och kofångare,
66:an har fördelar: fin i plåten överlag
och nackdelar: dålig krom, ful inredning, inget soltak 1100-motor.
Det som egentligen är det stora problemet är soltaket - allt annat går ju att flytta över ganska enkelt men soltaket är det värre med. Just nu funderar jag på hur krångligt det skulle vara att såga av hela taket (vid A,B och C-stolparna) på båda bilarna och helt enkelt byter ut taken.
Nån som har en uppfattning om hur sannolikt det är att få det snyggt?
Så grymt svårt när man har 2, vilken ska man slakta i jakt på delar. Jag klarade inte av beslutet, så jag sålde min andra clubman igen, så nu slipper jag ta det beslutet
Jo, nog skulle jag gärna behålla bägge men problemet är att få tag på delar - finns inte på långa vägar samma tillgång som för kojor. Jag fick till exempel leta i två månader för två tröskelplåtar...men till slut blir det nog så iallafall - att jag behåller bägge - man är ju sig själv närmast, och vet hur man tänker
minijanne skrev:Jo, nog skulle jag gärna behålla bägge men problemet är att få tag på delar - finns inte på långa vägar samma tillgång som för kojor. Jag fick till exempel leta i två månader för två tröskelplåtar...men till slut blir det nog så iallafall - att jag behåller bägge - man är ju sig själv närmast, och vet hur man tänker
Så länge du inte kapar sönder karossen så kan du ju alltid "låna" delar från den ena till den andra.