Reg. papper
Reg. papper
Hej, tråden kanske är på fel ställe..... Men frågan är: En bekant har en koja står, som det inte har betalats nån reg.hållningsavg. på. Han har skylt och allt sånt de e bara att den har "trillat" ur registret. går det att få papper på den igen?
MINI 1000 -70
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
Re: Reg. papper
Bör inte vara några problem, gjorde det med min Vespa och jag hade inte ens det gamla reg.numret. Man måste göra en sk. ursprungskontroll och när det är klart gör man en registreringsbesiktning. Tidigare gjorde MHRF kontrollen, nu är det tydligen transportstyrelsen. Bra att ha så mycket gamla dokument som möjligt (köpekvitto, reg.papper mm). Finns info om det på transportstyrelsens hemsida:
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... skontroll/
/ m
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... skontroll/
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Reg. papper
Frågan är ju om han får samma reg.nr igen!
Sambons mormor har en gammal merca ståendes som reservdelsbil i ett garage och jag tog och slog reg.nr och den dök upp som en Volvo långt ner i södra Sverige istället för en Merca
//Kirill
Sambons mormor har en gammal merca ståendes som reservdelsbil i ett garage och jag tog och slog reg.nr och den dök upp som en Volvo långt ner i södra Sverige istället för en Merca

//Kirill
Re: Reg. papper
Jag har gjort detta två gånger, första gången 1994 utan problem och nu senast i juni i år, även denna gång utan problem.
Gör så här:
1. samla alla papper du har( köpekvitto, gamla regpapper, bilder osv)
2. komplettera med utdrag från länsstyrelsen o www.svar.ra.se(om du har tillgång till gammalt regnummer).
3. skicka in till Transportstyrelsen och betala avgiften.
4. efter någar dagar får du svar (fick jag iallafall..) om att det var ok och att du kan beställa registrerings besiktning kombinerat med kontrollbesiktning(om du nu har kommit så långt).
5. beställ tid
6. åk in, betala reg.bes.avgift och vägningsavgift och de kollar igenom bilen så att bilen verkligen är bilen
7. troligen får du välja skyltstorlekar nu(jag valde liten fram och stor bak) och du får reda på nytt reg.nummer
7. betala kontrollbesiktning och den görs i samband med regbesiktning, eller senare om den inte är körklar.
9. efter några dagar kommer reg.skyltar på posten tillsammans med faktura.
10. nu kan du ställa på bilen, försäkra den och ut och åka.
Fungerade väldigt smidigt tyckte jag.
Gör så här:
1. samla alla papper du har( köpekvitto, gamla regpapper, bilder osv)
2. komplettera med utdrag från länsstyrelsen o www.svar.ra.se(om du har tillgång till gammalt regnummer).
3. skicka in till Transportstyrelsen och betala avgiften.
4. efter någar dagar får du svar (fick jag iallafall..) om att det var ok och att du kan beställa registrerings besiktning kombinerat med kontrollbesiktning(om du nu har kommit så långt).
5. beställ tid
6. åk in, betala reg.bes.avgift och vägningsavgift och de kollar igenom bilen så att bilen verkligen är bilen
7. troligen får du välja skyltstorlekar nu(jag valde liten fram och stor bak) och du får reda på nytt reg.nummer
7. betala kontrollbesiktning och den görs i samband med regbesiktning, eller senare om den inte är körklar.
9. efter några dagar kommer reg.skyltar på posten tillsammans med faktura.
10. nu kan du ställa på bilen, försäkra den och ut och åka.
Fungerade väldigt smidigt tyckte jag.
Re: Reg. papper
Jag måste bara få fråga lite jag med här nu känner jag!
Samt vad är det för kostnad för ursprungskontrollen?
//Kirill
Räcker det om man har konsumentverkets köpekontrakt då?Köpehandling
Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du betalat. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att identifieringsnummer (chassinummer) eller annan specifik uppgift för fordonet måste finnas. Köpehandlingen ska du få av säljaren.
Samt vad är det för kostnad för ursprungskontrollen?
//Kirill
Re: Reg. papper
500:- enligt infon i länk nedan, kostnad för reg.bes. kommer oxå till och är väl ungefär detsamma i kostnad tror jag:Kirill skrev:Jag måste bara få fråga lite jag med här nu känner jag!
Räcker det om man har konsumentverkets köpekontrakt då?Köpehandling
Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du betalat. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att identifieringsnummer (chassinummer) eller annan specifik uppgift för fordonet måste finnas. Köpehandlingen ska du få av säljaren.
Samt vad är det för kostnad för ursprungskontrollen?
//Kirill
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... ga-fordon/
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Reg. papper
Köpte en motorcykel för några år sedan som papperna var försvunna på, men skylten satt kvar.
Det var besvärligt!
Hade den haft sin gamla länsbokstavsskylt på, hade det varit enkelt, men inte med de nya ABC123-skyltarna!
Min MC var numera en Escort i Burträsk. Jag försökte förgäves få Vägverket, Polisen, Länsstyrelsen och Bilprovningen att göra en sökning på mitt skyltnummer, men några år bakåt i tiden. Men det var omöjligt! Vad är det för skitdatasystem de har?
Räddningen blev riksarkivet svar, de kunde söka på ramnumret. 130 kr senare hade jag en kopia på gamla besiktningsinstrumentet (numera registreringsbevis). Då fick jag också reda på det gamla länsbokstavsnumret.
Sen gick det bra att reg-bes hojen!
Sen pratade jag med Vägverket om att välja ett regnummer, men det var helt omöjligt!
Dumheter, finns viljan så finns det möjligheter, det är jag helt säker på! För en engångskostnad på t.ex. 1000 kr kunde man ju få kolla lediga nummer, precis som när man väljer telefonnummer. Men inte då.... de tyckte jag skulle köpa ett personligt nummer istället.
Det var besvärligt!
Hade den haft sin gamla länsbokstavsskylt på, hade det varit enkelt, men inte med de nya ABC123-skyltarna!
Min MC var numera en Escort i Burträsk. Jag försökte förgäves få Vägverket, Polisen, Länsstyrelsen och Bilprovningen att göra en sökning på mitt skyltnummer, men några år bakåt i tiden. Men det var omöjligt! Vad är det för skitdatasystem de har?
Räddningen blev riksarkivet svar, de kunde söka på ramnumret. 130 kr senare hade jag en kopia på gamla besiktningsinstrumentet (numera registreringsbevis). Då fick jag också reda på det gamla länsbokstavsnumret.
Sen gick det bra att reg-bes hojen!
Sen pratade jag med Vägverket om att välja ett regnummer, men det var helt omöjligt!
Dumheter, finns viljan så finns det möjligheter, det är jag helt säker på! För en engångskostnad på t.ex. 1000 kr kunde man ju få kolla lediga nummer, precis som när man väljer telefonnummer. Men inte då.... de tyckte jag skulle köpa ett personligt nummer istället.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Re: Reg. papper
Hmm, om jag inte minns fel så var kostnaderna enligt följande:Kirill skrev:Jag måste bara få fråga lite jag med här nu känner jag!
Samt vad är det för kostnad för ursprungskontrollen?
//Kirill
Ursprungskontroll : 500:-
Regbesiktning: 970:-
Vägning: 250:-
Kontrollbesiktning: 300:-
Ombesiktning: 200:-
Registerhållningsavgift och skyltar: 163:-

Re: Reg. papper
När jag tog in min Vespa så var det MHRFsom gjorde ursprungskontrollen. Tror att det var 2001 och då kostade det 1500:- så något har blivit billigare.
Fördelen med när de gjorde kontrollen så gjorde de mkt av detektivarbetet som man får göra själv idag. Jag hade inga gamla papper och de hittade inget i gamla arkiv. Tror jag klarade mig för att det satt ett gammalt besiktningsmärke från 1975 på den.
Fick även skrivet ett kvitto 10 år efter "köpet" med en symbolisk summa på. Kunde ju inte skriva att jag bytt till mig den mot 2 begagnade glödstiftsmotorer till modellflygplan som faktiskt var hela "köpesumman"
/ m
Fördelen med när de gjorde kontrollen så gjorde de mkt av detektivarbetet som man får göra själv idag. Jag hade inga gamla papper och de hittade inget i gamla arkiv. Tror jag klarade mig för att det satt ett gammalt besiktningsmärke från 1975 på den.
Fick även skrivet ett kvitto 10 år efter "köpet" med en symbolisk summa på. Kunde ju inte skriva att jag bytt till mig den mot 2 begagnade glödstiftsmotorer till modellflygplan som faktiskt var hela "köpesumman"

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Reg. papper
Det där stämmer ungefär med vad jag betalade, men vägningen ingick i reg-bes och kostade tillsammans runt 1600 tror jag.minitokig skrev:Hmm, om jag inte minns fel så var kostnaderna enligt följande:Kirill skrev:Jag måste bara få fråga lite jag med här nu känner jag!
Samt vad är det för kostnad för ursprungskontrollen?
//Kirill
Ursprungskontroll : 500:-
Regbesiktning: 970:-
Vägning: 250:-
Kontrollbesiktning: 300:-
Ombesiktning: 200:-
Registerhållningsavgift och skyltar: 163:-
Kontroll-bes "gick inte att göra samtidigt", trots att andra till och med fått höra att "vi gör väl kontroll-bes när du ändå är här på reg-bes...." De är roliga på SBP!

Räknar man runt 2000 pix för hela så ligger man ganska rätt.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Re: Reg. papper
Kan ju tänkas eftersom att de har fått åka på charmkurs eftersom monopolet är släppthultarn skrev: Kontroll-bes "gick inte att göra samtidigt", trots att andra till och med fått höra att "vi gör väl kontroll-bes när du ändå är här på reg-bes...." De är roliga på SBP!![]()

Allt för att behålla sina kunder...
Re: Reg. papper
Tackar tackar ;Dminitokig skrev: Hmm, om jag inte minns fel så var kostnaderna enligt följande:
Ursprungskontroll : 500:-
Regbesiktning: 970:-
Vägning: 250:-
Kontrollbesiktning: 300:-
Ombesiktning: 200:-
Registerhållningsavgift och skyltar: 163:-
Tror jag fick nå liknande uppgifter ifrån bilbesiktningen och transportstyrelsen imorse också!
Men nu till det roliga, någon här som har skrivit ett ursprungskontroll?!
Så man vet vad man ska ta med osv osv på ett ungefär!
Re: Reg. papper
Du hittar vad du behöver veta här nedan tror jag, första länken PDF som du fyller i "manuellt", den andra online. På sida 2 av PDF:en står vad du kan behöva...
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... nsokan.pdf
https://www21.vv.se/BfsUkWebansokanexte ... tsida.aspx
/ m
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... nsokan.pdf
https://www21.vv.se/BfsUkWebansokanexte ... tsida.aspx
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Reg. papper
Nejfan... de andra fick sina erbjudanden innan jag försökte få nåt liknande..Kirill skrev:Kan ju tänkas eftersom att de har fått åka på charmkurs eftersom monopolet är släppthultarn skrev: Kontroll-bes "gick inte att göra samtidigt", trots att andra till och med fått höra att "vi gör väl kontroll-bes när du ändå är här på reg-bes...." De är roliga på SBP!![]()
![]()
Allt för att behålla sina kunder...
Dessutom var det omöjligt att få reg-bes på en fredag (då jag ofta är ute på jobb mån-tor), för inspektören gjorde inte reg-bes på fredagar. Ett par veckor senare var jag där igen, på en fredag, och vem står där då? Just det, samme kille...
Ytterligare nån månad senare var jag inne på en lördag, och vem ser jag då igen... just det..
Så mycket för "endast mån-torsdag"...
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98