12G295 topp
12G295 topp
Enligt en annan tråd så har nyare 1000 motorer ett annat komp och måste då planas för att 295 toppen
ska ge den effekt man vill ha.
Frågan lyder:
Från vilket år är en 1000 motor nyare? Min är en 77:a är det bättre att få tag i en äldre 1000kubikare då eller funkar en 77:a bra?
Hur mycket borde/ska man plana den?
ska ge den effekt man vill ha.
Frågan lyder:
Från vilket år är en 1000 motor nyare? Min är en 77:a är det bättre att få tag i en äldre 1000kubikare då eller funkar en 77:a bra?
Hur mycket borde/ska man plana den?
Layland 1000 -77
Vespa GTR 125/177cc -76
Chevrolet Impala -64
Cadillac cab -62
Mitsubishi Starion Turbo -84
Vespa GTR 125/177cc -76
Chevrolet Impala -64
Cadillac cab -62
Mitsubishi Starion Turbo -84
Re: 12G295 topp
Jag antar att dom menade A+ motorn isf, för annars är det "samma" motor.
A+ kom på 80-talet(?) och har förstärkningar på ursidan av blocket, ser ut som ett rutmönster.
A+ kom på 80-talet(?) och har förstärkningar på ursidan av blocket, ser ut som ett rutmönster.
Re: 12G295 topp
Är nog ingen större skillnad på "ny" eller äldre Mini 1000. 12G295 satt på Mini 998 Cooper (och MG 1100) som hade andra högre kolvar.
/ m
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: 12G295 topp
Ok
Tack, ja då byter jag inte "shortblock" då, eftersom det är samma
Då är bara frågan hur mycket den ska planas, 0.40 läste jag, det är ju 1,016mm räknar jag fel, eller är måttet helt galet?
Eller ska den inte alls planas?
Tack, ja då byter jag inte "shortblock" då, eftersom det är samma
Då är bara frågan hur mycket den ska planas, 0.40 läste jag, det är ju 1,016mm räknar jag fel, eller är måttet helt galet?
Eller ska den inte alls planas?
Layland 1000 -77
Vespa GTR 125/177cc -76
Chevrolet Impala -64
Cadillac cab -62
Mitsubishi Starion Turbo -84
Vespa GTR 125/177cc -76
Chevrolet Impala -64
Cadillac cab -62
Mitsubishi Starion Turbo -84
Re: 12G295 topp
Det beror ju helt på vad du vill ha för kompression.
Re: 12G295 topp
ja den ska ju vara 9:1 som jag förstår, tänkte om det va nån som visste, men det kanske killen vid maskin räknar ut
Layland 1000 -77
Vespa GTR 125/177cc -76
Chevrolet Impala -64
Cadillac cab -62
Mitsubishi Starion Turbo -84
Vespa GTR 125/177cc -76
Chevrolet Impala -64
Cadillac cab -62
Mitsubishi Starion Turbo -84
Re: 12G295 topp
Om du googlar 12g295 + skim* (betyder plana) så hittar du mkt info. Bland annat detta hittade jag .....
Mät upp volymen i både din std-topp och cooper/MG-toppen. Sedan räknar du ut volymskillanden. Mäter sedan ut arean på förbränningsrummet i Cooper-toppen med hjälp av rutat papper och ritar av konturerna. Sedan räknar du rutor och får fram arean
Hur mycket du skall plana=Volymskillnad/Arean
Annars verkar det som att ett "mellan tummen och pekfingermått" är 80thou = 0.08x25.4=2mm.Då måste du dock veta att toppen inte är planad tidigare. Höjd på oplanad topp enl. "nätet"=2.750"= 69.85mm
Finns också oljekanal som man får se upp med så att man inte planar för mkt....
Nästan en roman.......
/ m
Mät upp volymen i både din std-topp och cooper/MG-toppen. Sedan räknar du ut volymskillanden. Mäter sedan ut arean på förbränningsrummet i Cooper-toppen med hjälp av rutat papper och ritar av konturerna. Sedan räknar du rutor och får fram arean
Hur mycket du skall plana=Volymskillnad/Arean
Annars verkar det som att ett "mellan tummen och pekfingermått" är 80thou = 0.08x25.4=2mm.Då måste du dock veta att toppen inte är planad tidigare. Höjd på oplanad topp enl. "nätet"=2.750"= 69.85mm
Finns också oljekanal som man får se upp med så att man inte planar för mkt....
Nästan en roman.......

Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Re: 12G295 topp
0,08 är 8 hundradelar inte tusendelar.
Rätt ska vara: 2,54*0,008=0,2032mm
Rätt ska vara: 2,54*0,008=0,2032mm
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Re: 12G295 topp
Visst skall det vara det, sorry var lite trött igår kväll.......Snailspeed skrev:0,08 är 8 hundradelar inte tusendelar.
Rätt ska vara: 2,54*0,008=0,2032mm
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: 12G295 topp
Köp den största sprutan du kan få tag i på apoteket o mät hur mycket vätska som går i toppen. Idiot säkert..
Re: 12G295 topp
Här är en lista på volymerna......http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfmbranserud skrev:Köp den största sprutan du kan få tag i på apoteket o mät hur mycket vätska som går i toppen. Idiot säkert..
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: 12G295 topp
Ok, tack. Det va visst mer komplicerat än vad jag trodde
Haha. Tack för svaren iaf
Haha. Tack för svaren iaf
Layland 1000 -77
Vespa GTR 125/177cc -76
Chevrolet Impala -64
Cadillac cab -62
Mitsubishi Starion Turbo -84
Vespa GTR 125/177cc -76
Chevrolet Impala -64
Cadillac cab -62
Mitsubishi Starion Turbo -84