Tänkte kolla en grej.. På min Mk1 '65 (vet inte hur det ser ut på senare karosser med andra lås) sitter det i karossen en liten styrvinkel för dörren, och en klack som dörrlåset "hakar" sig fast bakom. Dessa är fästade med skruvar som går genom hål i plåten, och gängar i små plattor på plåtens insida. Då hålen som skruvarna går genom är större än skruvarna, kan man lossa lite på skruvarna och flytta/justera läget, och sedan fixera igen. Vad jag inte ser är var man kommer åt från baksidan? Om jag vill lossa alla skruvar för att byta eller skrapa bort färg från nån av delarna, ramlar ju brickan på insidan ner i dörrstolpen. Eller?
/K
Dörrlås Mk1
Dörrlås Mk1
Morris 850 '65
Re: Dörrlås Mk1
Nu var jag väl snäll som pallrade mig ut i garaget kl. 23.02 för att kolla dettasmalltown skrev:Tänkte kolla en grej.. På min Mk1 '65 (vet inte hur det ser ut på senare karosser med andra lås) sitter det i karossen en liten styrvinkel för dörren, och en klack som dörrlåset "hakar" sig fast bakom. Dessa är fästade med skruvar som går genom hål i plåten, och gängar i små plattor på plåtens insida. Då hålen som skruvarna går genom är större än skruvarna, kan man lossa lite på skruvarna och flytta/justera läget, och sedan fixera igen. Vad jag inte ser är var man kommer åt från baksidan? Om jag vill lossa alla skruvar för att byta eller skrapa bort färg från nån av delarna, ramlar ju brickan på insidan ner i dörrstolpen. Eller?
/K

Bara att skruva loss, "mojjen" med gänga i sitter kvar ändå. Har i.o.f.s. en MK2 men det är ju samma dörrar (med skjutfönster) vad jag vet i alla fall. Nu kollade jag bara "styrgrejen", den som är lite konisk o inte själva låset.
/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Dörrlås Mk1
Ja det var snällt:) Men du kollade på dörren alltså, inte på dörrstolpen? För på dörren kommer man ju åt på insidan. Jag menar bakom de två som är på bilden jag bifogat. Skulle vara hur jobbigt som helst ju om brickan på insidan trillade ner. Och den kan ju bli gängpaj om inte annat, man måste väl komma åt? Tack på förhand!
Morris 850 '65
Re: Dörrlås Mk1
Nej det var karosssidan jag kollade, den nedre styrningen på din bild. Gängorna "sitter" kvar...smalltown skrev:Ja det var snällt:) Men du kollade på dörren alltså, inte på dörrstolpen? För på dörren kommer man ju åt på insidan. Jag menar bakom de två som är på bilden jag bifogat. Skulle vara hur jobbigt som helst ju om brickan på insidan trillade ner. Och den kan ju bli gängpaj om inte annat, man måste väl komma åt? Tack på förhand!
/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Dörrlås Mk1
Jag skruvade loss min och brickan i karossen föll ner! Om än bara en liten bit så att jag kunde pilla upp den igen men jag vet inte om detta var tur/otur. Ska dock ha loss bägge inför en framtida omlackning.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Dörrlås Mk1
För att vara på den säkra sidan kanske man skall skruva bort en skruv först, och sen göra en liten hake av ståltråd eller nåt till brickan så den inte kan trilla ner när man lossar skruv nr 2. Den kan man säkert göra så liten att det går att lacka ändå, och den ev omålade lilla bit den ger upphov till hamnar bakom styrplattan/låshaken...
Morris 850 '65