Placera anslutning för oljekyl
Placera anslutning för oljekyl
Vart kan man lämpligast tappa upp och sätta rutur när detta skall monteras. Hur sitter de på de som det suttit på orginal?
Austin Mini 1300 16v TURBO -75
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Och många fler...
Re: Placera anslutning för oljekyl
Vet inte vart de har suttit på mina kojor jag har ägt, men har en bild på en kille som satte den på sina brace bars!
[bild]http://www.grangsjo.org/gfx/flipfront/BILD0055.jpg[/bild]
Där sitter hans oljekylare iaf =)
[bild]http://www.grangsjo.org/gfx/flipfront/BILD0055.jpg[/bild]
Där sitter hans oljekylare iaf =)
Okej, tja alltså, går väl att hitta utrymme vid fronten men jag undrar vart man kan sätta anslutningarna lämpligast?
Och många fler...
Och många fler...
- blacksaabrules
Du ska ta bort röret som går mellan oljefilterhållaren och motorblocket. Sen har du två tydliga anslutningar till oljekylaren.
/ Erik
/ Erik
Jag kidnappar tråden lite - måste/bör man ha termostat ([minispares:35270])eller kan man trycka på oljekylaren rakt på filter/block?
BRS
Ah, varför är man så blind ibland...? Ska plocka och kolla gängor!
MJ
Termostat, tja till vardags men en ventil är väl att välja annars om du vill hålla exakt koll.
Ah, varför är man så blind ibland...? Ska plocka och kolla gängor!
MJ
Termostat, tja till vardags men en ventil är väl att välja annars om du vill hålla exakt koll.
Och många fler...
Och många fler...
Världens vackraste motorrum på en koja?!
Här ser ni bättre hur han har kopplat in sin oljekylare
[bild]http://www.grangsjo.org/gfx/flipfront/0077.jpg[/bild]
Kan ju avslöja att man är rätt själv så sugen på att göra nå liknande, men frågan är anledningen till att man gör detta är?!?!
Här ser ni bättre hur han har kopplat in sin oljekylare

[bild]http://www.grangsjo.org/gfx/flipfront/0077.jpg[/bild]
Kan ju avslöja att man är rätt själv så sugen på att göra nå liknande, men frågan är anledningen till att man gör detta är?!?!

oljekyl? för att du vill ha kallare olja. Du vill ha en optimal temp för smörjning till både motor och låda.
Och många fler...
Och många fler...
Då kanske man ska ta och införskaffa sig i detta då 
Ska ta och höra med killen som äger bilen vart han köpte sin termostat =)

Ska ta och höra med killen som äger bilen vart han köpte sin termostat =)
Om du kör racing ja. Med dagens oljor behöver du knappast en oljekylare till vardagsbruk, ska man absolut ha en så ska man ha termostat på den eller så har man en som inte inkopplad för syns skull. Termostat har du för att den inte ska kyla oljan då det inte behövs, det är viktigt att motrn kommer upp i rätt arbetstempratur. Oljan kan bli tjock och fastna i kanalerna och då är det inte så roligt längre...Jaaacob skrev:oljekyl? för att du vill ha kallare olja. Du vill ha en optimal temp för smörjning till både motor och låda.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
mini 1000 -70
volvo amazon
Okej, jag upplever det som att oljan blir väldigt varm när jag kör, verkar som jag kör ovanligt hårt med min koja då. Oljetrycket ligger under normal körning på 5bar tomgång, går ner mot 2bar tomgång när jag kör HÅRT. På banträffar får jag liknande resultat som det senare alternativet.
Och många fler...
Och många fler...
På 60-70talet fanns ett orginaltillbehör gjort av glasfiber som man sköt över oljekylaren när man tyckte den inte behövdes.Aldrig brytt mej om att skaffa något då det är enklare att tejpa över.Oljan ska ju vara varmare än vattnet och tål tillfällig överhettning,det bara kortar dess livslängd något.
Tulka
Tulka
Nu är det jag som är här och trampar igen - idag sitter det en oljekylare på min Princess - den ser ruskig ut så jag hade tänkt byta den - men nu börjar jag fundra på att ta bort den helt. Motorn är en 1300 men bilen ska ju bara "finköras" så men dagens fina oljor är det kanske överkurs med oljekylare.
Skaffa en tempmätare först. Ingen ide att gissa sig till om oljan blir för varm 

Så sant så! Den ska temp-mätas. En sådan får åka på nu i första skedet...
Men jag är ganska säker på att den blir rätt varm, och man vill ju ha en vettig smörjning till lådan.
Men jag är ganska säker på att den blir rätt varm, och man vill ju ha en vettig smörjning till lådan.
Och många fler...
Och många fler...