BE-körkort, tungt släp
BE-körkort, tungt släp
Eftersom man har gått ner sig i bilvärlden så kommer man ju behöva köra runt på sina saker när de inte fungerar. Att investera i ett BE-körkort verkar som en klok idé!
Någon som har ett sådant? Är det dyrt att ta? Förmodar att det lönar sig att vara kung på att köra med vanligt släp innan man försöker sig på något. Något man behöver tänka på?
Någon som har ett sådant? Är det dyrt att ta? Förmodar att det lönar sig att vara kung på att köra med vanligt släp innan man försöker sig på något. Något man behöver tänka på?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Re: BE-körkort, tungt släp
Har haft samma tankar själv, men inte kollat upp det.
Så jag ät nyfiken jag med!
/Hylsan
Så jag ät nyfiken jag med!
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
Man behöver en lagom stor bruksbil också. Det får man ju inskaffa först. Inte för att jag har någon användning av en sådan nu, men ska man ha släp behöver man en bil.*
Även kollat på stora transportbilar typ Ford Transit. Den stora modellen verkar kunna ta en hundkoja^^ En bil i bilen. men de är dyra och du kan inte direkt frakta några andra bilar. Nog bättre att ta körkortet ändå. Tips?
Även kollat på stora transportbilar typ Ford Transit. Den stora modellen verkar kunna ta en hundkoja^^ En bil i bilen. men de är dyra och du kan inte direkt frakta några andra bilar. Nog bättre att ta körkortet ändå. Tips?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Austin Mini Clubman -71
Går själv i samma tankar, men löser det med att grannen lånar ut biltrailer till mig och fraktar runt kojan med en bil som får dra ett med last på! Enkelt smärtfritt osv... Vettefasen vad ett BE körkort går lös på, men det är nog bra en vacker dag då man behöver köra tvåaxlat, men det är väl först då man ska konka på en bil som väger över 1000 kg och det är ju 300 kg till på en vanlig koja det 

Att jag inte tänkt på det. Om man bara har en lite större bil så borde man kunna hitta ett bilsläp med lägre lastförmåga på. Billigare, lagligt....Kirill skrev:Går själv i samma tankar, men löser det med att grannen lånar ut biltrailer till mig och fraktar runt kojan med en bil som får dra ett med last på! Enkelt smärtfritt osv... Vettefasen vad ett BE körkort går lös på, men det är nog bra en vacker dag då man behöver köra tvåaxlat, men det är väl först då man ska konka på en bil som väger över 1000 kg och det är ju 300 kg till på en vanlig koja det
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Austin Mini Clubman -71
Biltrailer = 400 Kg
Koja = ~700 Kg på ett ungefär
Summan av dessa är 1100 Kg
En biltrailer får du lasta 900 Kg + 400 Kg = 1300 Kg som du får dra på ett B-kort med en vanlig bil.
Biltrailar är iofs rätt dyr att köpa, men du kan bygga en egen utav ett husvagnschassi om du får tag på en risig vagn men fräscht underrede ;D Sen är dem väldigt billiga att hyra per dygn från OK/Q8 (500:- /dygn)
Koja = ~700 Kg på ett ungefär
Summan av dessa är 1100 Kg
En biltrailer får du lasta 900 Kg + 400 Kg = 1300 Kg som du får dra på ett B-kort med en vanlig bil.
Biltrailar är iofs rätt dyr att köpa, men du kan bygga en egen utav ett husvagnschassi om du får tag på en risig vagn men fräscht underrede ;D Sen är dem väldigt billiga att hyra per dygn från OK/Q8 (500:- /dygn)
Här finns lite matnyttig info. http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil-med-tungt-slap/
Tack!minijanne skrev:Här finns lite matnyttig info. http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil-med-tungt-slap/

Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Austin Mini Clubman -71
Har BE-kort men inte många gånger jag använt det. Som sagt tidigare med en hyffsat stor dragbil och ett 1300-släp så kommer man lång.
/ m
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
De flesta mackar, iaf här nere, hyr inte ut bilsläp om man inte kan visa upp BE-körkort.
/Hylsan

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"

Skäl.........kanske många söderkörda kärrorminijanne skrev:![]()
- inte ens 1300-släp
- vad anger dom för skäl till det? Jag menar vill dom inte tjäna pengar?

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
fick bara tillsvars att de inte fick hyra ut om man inte hade BE-körkort.
Nu snackar jag om bilsläp, dvs släp man fraktar bilar på...alla andra släp får man naturligtvis hyra
/Hylsan
Nu snackar jag om bilsläp, dvs släp man fraktar bilar på...alla andra släp får man naturligtvis hyra

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
Det var kanske att de bara hade släp som kräver BE-kortHylsan skrev:fick bara tillsvars att de inte fick hyra ut om man inte hade BE-körkort.
/Hylsan
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)