koppling
Hur sitter den "fast" menar du?
Går pedalen att trampa ner?
Om det går: rör kopplingsarmen sig i motorrummet?
Gör den inte det så sitter slavcylindern fast.
Rätt enkelt att fixa isåfall.
Brukar vara det som är felet,men det är en koja...
Går pedalen att trampa ner?
Om det går: rör kopplingsarmen sig i motorrummet?
Gör den inte det så sitter slavcylindern fast.
Rätt enkelt att fixa isåfall.
Brukar vara det som är felet,men det är en koja...

Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Pröva att lossa slangen och trampa,funkar inte det så,lossa röret på huvudcylindern,,kan vara slangen som rostat ihop på insidan,kan även vara kolven som fastnat antingen i huvudcylindern eller i slaven,bara att pröva sig fram,inte så många saker som kan fastna
Bilar utan Turbo suger........
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
fördelare
fördelaren är en utmärkt fuktsamlare. Går bilen på 3 cyl är det nog där inne det är problem. kolla tändordningen, kan ha blivit fel också om nån har varit där och ändrat på saker.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Utöver slav-cyllen kan du även kolla kopplingsjusteringen och axeln som urtrampningslagret sitter på:
Lossa de två justermuttrarna och skruva dessa låångt ut mot innerskärmen.
spruta försiktigt lite typ WD-40,5-56 där axeln går in.
Ta en kofot och bänd FÖRSIKTIGT i den riktningen som slav-cyllen "vill så att säga" föra kopplingsarmen. Men troligtvis är slav-cyllen den största orsaken till ditt problem!
"Slave to the grind"/Mongoose
Lossa de två justermuttrarna och skruva dessa låångt ut mot innerskärmen.
spruta försiktigt lite typ WD-40,5-56 där axeln går in.
Ta en kofot och bänd FÖRSIKTIGT i den riktningen som slav-cyllen "vill så att säga" föra kopplingsarmen. Men troligtvis är slav-cyllen den största orsaken till ditt problem!
"Slave to the grind"/Mongoose
Jag har ungefär samma problem.. först kunde jag inte drampa in kopplingen sen så plockade jag lös slavcylindern och rengjorde den sen så fixade det sig.. nu är problemet att kopplingsaxeln är så den ute hela tiden och det inte om det finns något sätt att få in den så man kan sätta dit fjädern och förhoppningsvis kunna växla.. just nu så är bilen kopplad hela tiden..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Jag har fått ännu mera problem med kopplingen.. har fixat slav-cylindern nu och har justerat in dom två justerskruvarna väldigty mycket så att jag skulle få fast fjädern.. och nu när jag ska försöka att ställa in kopplingen så vet jag inte riktigt hur jag ska göra.. spelar ingen roll om jag trampar på kopplingen eller inte den kopplar ändå inte i växellådan... och det spelar ingen roll om jag lossar på justeringen till kopplingsarmen som jag drog in för att få in fjädern.. den åker ändå inte ut.. så några tips hur man ska ställa in kopplingen för att få koppling då man trycker in pedalen?
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Nu har jag skruvat lite till på kopplingen.. och enligt haynes bok så ska man skruva lös justerskruvarna, en person ska pumpa och sedan hålla in kopplingen så att en annan ska skruva in justerskruvarna tills det tar stop.. och sen ska kopplingen vara justerad.. för mig är det så att om jag gör precis som haynes säger är den kopplad hela tiden både om man håller in kopplingen eller inte..
Och om jag sedan rullar bilen fram och tillbaka och sakta skruvar in skruven så jag känner direkt jag får dragläge och direkt kopplingen är helt "uppsläpt" med justeringen. Så om man då trycker in kopplingen så gör det absolut ingen skillnad i dragläget.. jag kan alltså trycka på kopplingen och slav-cylindern rör sig.. kopplings-armen rör sig och det verkar fungera fint men det händer ingenting med kopplandet.. tycker att det verkar som slav-cylindern rör sig väldigt lite.. bara typ 1 cm men borde ju ändå vara tillräckligt för att känna att dragläget ändras..
Och om jag sedan rullar bilen fram och tillbaka och sakta skruvar in skruven så jag känner direkt jag får dragläge och direkt kopplingen är helt "uppsläpt" med justeringen. Så om man då trycker in kopplingen så gör det absolut ingen skillnad i dragläget.. jag kan alltså trycka på kopplingen och slav-cylindern rör sig.. kopplings-armen rör sig och det verkar fungera fint men det händer ingenting med kopplandet.. tycker att det verkar som slav-cylindern rör sig väldigt lite.. bara typ 1 cm men borde ju ändå vara tillräckligt för att känna att dragläget ändras..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Med justerskruvar.. så menar jag alltså den som sticker ut ur håler där kopplingsaxeln är kopplad.. throw out nut och throw out lock nut eller vad dom heter.. det är alltså axeln som kommer ut ur transmissions huset och det sitter en mutter och en låsmutter.. det är väll i princip dom enda man ska justera?
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Det beror väl på restrerande kondition på kopplingen! För att undgå mycket snack och lite verkstad från mitt håll, så är det väl idé att kolla vilken modell på urtrampnings lager du har? Den "smala" modellen med större omkrets brukar leda till att man får längda pinnen ett gäng cm för att få utslag..har jag för mig. Har du kollat h.cyllen till kopplingens kondition? Justeringen av kopplingen skall göras enl. verkstadshandboken...varken mer eller mindre! (Har jag bittert fått erfara) Det är bara på skiten!
"SCHOOLS OUT"/Mongoose
"SCHOOLS OUT"/Mongoose