motorn spikar
motorn spikar
hej jag har lite problem med min pickup som spikar, men det går att få bort om man ställer ner tändningen men då svara den inte riktigt på gas och så baktänder den ut ur förgasaren. Det är en 1100 motor borrad 040 med 12g295 topp (planad och omgjord till blyfritt med nya styrningar och dubbla ventilfjädrar och rullvippor) och har ett komp på 11.5, kamaxeln är en swiftune sw5. jag har nu för att försöka få bott på spikningarna satt dit en aldon 100ay med brytarlös tändning (pertronix lu143) med de rekommenderade tändkablarna och tändspole. Förgasaren är inställd på CO 5.5-6.00 och jag kör på 98 oktan med oktanbooster. Är det någon som har nått tips på vad det kan vara för fel så skulle jag vara tacksam.
/marcus
/marcus
Senast redigerad av bulten08 den 13 september 2009 kl. 23:35, redigerad totalt 1 gånger.
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Re: motorn spilkar
Låter som för högt kompressionsförhållande till den kammen.
Edit; Eller menar du att 11,5 är kompressionstryck taget med mätare?
Tulka
Edit; Eller menar du att 11,5 är kompressionstryck taget med mätare?
Tulka
Re: motorn spilkar
ja kompressions trycket är taget med mätare. /marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Re: motorn spilkar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressio ... 3%A5llande
Är du med på att vi pratar om två helt helt olika saker?
Tulka
Är du med på att vi pratar om två helt helt olika saker?
Tulka
Re: motorn spilkar
Vad har du för tändning runt 2500 varv .
28 - 32 grader ? borde vara så iallafall tycker jag.
28 - 32 grader ? borde vara så iallafall tycker jag.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Re: motorn spilkar
Låter som om du kanske har för högt kompressionsförhållande då dina övriga åtgärder inte hjälpt. Vet du vad du har? Eller om du vet hur mycket toppen är planad?
/ m
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: motorn spilkar
Kompressionsförhållande är det som är 11.5. förtändnigen kan jag inte riktigt säga för jag har ingen gradering vid remskivan så jag kan inte riktigt använda någon stroboskoplampa. jag har grundinställd tändningen och utgått därifrån och vridit åt båda hållen för att se vad som blir bäst.
/marcus
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Re: motorn spikar
Kopierat från min Wikipedialänk ovan:
"Många blandar ihop kompressionstryck och kompressionsförhållande. Det är helt olika saker, även om värdena kan vara mycket likvärdiga."
Tulka
"Många blandar ihop kompressionstryck och kompressionsförhållande. Det är helt olika saker, även om värdena kan vara mycket likvärdiga."
Tulka
Re: motorn spikar
Egentligen slarvigt att säga att att dom kan vara likvärdiga. Ökar ju inte förståelsen direkt.
Kompressionstrycket mätes på min gamla mätare i kg/cm2 och påverkas av sånt som hur pigg
startmotor man har och hur täta ventiler och ringar är. En fingervisning om skillnaden i skick mellan olika cylindrar och inte så mycket mer.
Kompressionsförhållande är inte något tryck utan en jämförelse mellan volymer när kolven är uppe och nere.
I Storbritanien blandar man aldrig ihop det här eftersom Bultens komp hade varit 160-170psi.
Tulka
Kompressionstrycket mätes på min gamla mätare i kg/cm2 och påverkas av sånt som hur pigg
startmotor man har och hur täta ventiler och ringar är. En fingervisning om skillnaden i skick mellan olika cylindrar och inte så mycket mer.
Kompressionsförhållande är inte något tryck utan en jämförelse mellan volymer när kolven är uppe och nere.
I Storbritanien blandar man aldrig ihop det här eftersom Bultens komp hade varit 160-170psi.
Tulka
Re: motorn spikar
så nu har fått klargjort vad Kompressionsförhållande är för nått men tillbaka till frågan någon som har nått tips eller är det bara bytta topp eller dylikt för att få ner kompet så den slutar spika?
/marcus
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Re: motorn spikar
Spikar den hela tiden? Brukar ju vara värst på låg-/mellanvarv och högt moment...bulten08 skrev:så nu har fått klargjort vad Kompressionsförhållande är för nått men tillbaka till frågan någon som har nått tips eller är det bara bytta topp eller dylikt för att få ner kompet så den slutar spika?
/marcus
Hade samma problem med min MotoGuzzi, gjorde egna topplockspackningar som var 2 mm tjocka istället för 1 mm sen funka den perfekt. Lite jobbigare att göra egen till kojan som har fyra kolvhål + alla andra hål. Om jag var du så skulle jag testa med dubbla topplockspackningar i solid koppar. Borde funka,om inte annat så märker du om det var där problemet låg.
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37141
/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: motorn spikar
ja det var nått jag funderade på att göra men frågan är om det håller för kompet kommer nog fortfarande ligga runt 10.
/marcus
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Re: motorn spikar
Kostar ju inte mycket att testa, borde kunna fungera men det beror ju givetvis på hur mycket för högt kompet är. I mitt fall spikade den lite på all 98 oktan utom från Volvos pump som funkade ok
Du får 2.8 cm2 extra i volym i förbränningsrummet med dubbla packningar.
/ m

Du får 2.8 cm2 extra i volym i förbränningsrummet med dubbla packningar.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)