Hej Hylsan!
Sorry, har för många delar själv men så här gör jag:
Häll syra i en balja med 5-10 liter vatten och lägg i delarna (så avrostade som möjligt med stålborste). Sen låter du bara det stå några dagar om det är mkt rost. Små stag och plattor går ganska fort (en dag) men bromssköldarna tar lite längre (3-4 dagar). Jag var på Woody igår och såg att de hade 1 liter 30%-ig HCl (saltsyra) för under 100-lappen. Stod vid disken där de blandar färgen åt kunderna. En 5-liters dunk kostade förstås lite mer..
Mitt syrabad består dock både av fosforsyra och saltsyra men det är det jag fått tag på. Jag tror jag hamnat på en totalkoncentration av ca 10% syra. Fosforsyran lämnar ett skyddande skikt på metallen. Saltsyran luktar lite äckligt och ryker lite... men håll det i väl ventilerade utrymmen. Jag har badet står nära garageporten med ventilationsöppningar...
Det är ju vätejonerna i syran man vill åt för att det ihop med syret i rosten tillsammans ska bilda vatten. Därmed försvinner oxiden. Det går långsammare i svagare syra men jag vill inte ha koncentrerade bad stå öppet i garaget. Vatten dunstar ju av vartefter och då kan man fylla på med lite vatten om det blir för liten mängd i badet.
Jag stoppar sedan ner delarna i ett svagt bad med lite målarsoda (basiskt) efteråt och sen sköljer jag rent i vatten. Efter det får sliprondellen ofta göra lite jobb också, svårt att få bort precis allt med syrabadet då det är lite tectyl och annan färg kvar. Det blir också gärna lite avlagringar på delarna vilka är gör ytan knögglig men jag slipar bort dessa. Ofta kan det vara lite rost kvar under de avlagringarna. Sen är det bra när delen värms upp av friktionen för då avdunstar vattnet från porerna snabbt. Sen är det bara på med grundfärg/hammarlack...
Eftersom jag är tjej så gillar jag ju rött

Men jag kommer använda svart på bakvagnen och stora delarna.. det kan lätt bli för färgglatt där under annars
Nehej, nu måst jag ringa till Jana och beställa bussningar.. glömde köpa dessa när jag var där sist!
//D