Tjena, tänkte komponera ihop en A+ motor 1380 från scratch i vardagsrummet . Nu vet ju jag att jag är ganska så lös detaljer men idéen är att sätta ihop allt själv. Men till frågan hur ser era motor recept ut för er som har byggt ihop era motorer själv?
Lite fakta om vad jag vill
Önskad effekt:
115hk + om det går
Kostnad:
Jag det får väll kosta vad det kostar det enda kravet är att det är en A+, 1380cc.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Köp min färdiga 1420cc istället så får du ett helt motor paket istället
Motorn är en 1420cc
Steg 4 topp
MD286 Kent Cams
Cooper S stakar
Förstärkt mittre ramlager
Weber 45 med 6" insug
Avonbar smida 1,5 vippor
Lumination brytarlös tändning
MSD justerbart övervarvnings skydd
Maniflow Racing LCB med avgasbandage
Lättat svänghjul med lättad tryckplatta
AP 6 puckars sinterlamell med orange tryckfjäder
Quife rakskuren växellåda med 4-pins diff och 4.1 slutväxel
Jack Knight rakskuren mellandrevssats med timken lager.
Finns olika slutväxlar att välja på samt diverse kamaxlar.
Finns också en Aldon fullrace fördelare men då passar inte Lumination
Jag skall lämna iväg växellådan för renovering och byte av synkringar
Inget allvarligt skrapar bara lite på tvåan
Jag vill ha 27 000kr med ny renoverad låda och genom gången motor
Henrik skrev:Köp min färdiga 1420cc istället så får du ett helt motor paket istället
Motorn är en 1420cc
Steg 4 topp
MD286 Kent Cams
Cooper S stakar
Förstärkt mittre ramlager
Weber 45 med 6" insug
Avonbar smida 1,5 vippor
Lumination brytarlös tändning
MSD justerbart övervarvnings skydd
Maniflow Racing LCB med avgasbandage
Lättat svänghjul med lättad tryckplatta
AP 6 puckars sinterlamell med orange tryckfjäder
Quife rakskuren växellåda med 4-pins diff och 4.1 slutväxel
Jack Knight rakskuren mellandrevssats med timken lager.
Finns olika slutväxlar att välja på samt diverse kamaxlar.
Finns också en Aldon fullrace fördelare men då passar inte Lumination
Jag skall lämna iväg växellådan för renovering och byte av synkringar
Inget allvarligt skrapar bara lite på tvåan
Jag vill ha 27 000kr med ny renoverad låda och genom gången motor
//Henrik
Hum intressantkanske inte blir någon thailand resa i jul , vad är det för kompression på kolvarna? tänkte slänga på något sådant också
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Skall du ha mer i en koja motor så finns det ingen möjlighet att använda som daily driver.
Den här har redan på gränsen därför rakskuren låda och mellan drev och fyrpins diff.
Skall garanterat inte användas i Stockholms rusnings trafik och köbildning.
Är själv intresserad av samma koncept. Men hur går 1420in?! kan tänka mig att det är ett monster. Men min bil ska vara en gatbil, hållbarheten och att den går att ha som en "busbil" är väl ändå några av kraven. Berätta gärna lite mer om motorkaraktären
Om frågan var till mig så skulle jag svara men att bilen ska vara en busbil kanske banan och den skall hålla utan att jag behöver göra motorservice varje kvartal.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Den är just nu inställd för att användas som bus bil.
Jag brukar byta olja varje höst men den har bara gått ca 100-150 mil på en sommar(max)
För att få ner den i kojan så måste det montera in en weber låda i torpedvägen, annars inga problem.
Kammen är som sagt en MD286 och den går mellan 2000-7500v/min
Detta gör att den har en lite hög tomgång ca 1000-1200v/min och ojämn men ingen fara den vandrar bara lite.
Funkar bra på gatan.
Jag tycker att detta är den optimala kammen för gatan, men det går att byta åt båda hållen .
Har också en MD296 och den går mellan 3250-8000v/min grymt drag men mycket mer svår körd ,
måste hålla den över 4000v/min hela tiden men då går det något fruktansvärt.