Varm vid varmt väder!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
hatchut

Varm vid varmt väder!

Inlägg av hatchut »

Min koja har en tendens att efterkoka lite när det är varmt ute. Går bra medans man kör men när man stannar så eftervärmer den och kokar lite. Upptäkte fenomenet nu när det blev lite sommarvärme ute. Är det ett vanligt fenomen eller är det mitt kylsystem som är lite trött? Jag har gjort ren kylaren.

Är det någon som har erfarenhet av att montera elfläkt, funderar på att gå ner på skroten och ta en från någon liten bil och montera dit, Tipps?
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

Har du monterat fläkten åt rätt håll????
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
hatchut

Inlägg av hatchut »

Jag antar att jag har den åt rätt håll, vad är rätt då?

Går det ens att montera åt fel håll?
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

Den går att montera åt två håll,,den ska blåsa luften från motorn genom kylaren
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
Pelle
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 12:28
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Pelle »

Det står engine side på fläkten och den sidan skall således vara mot motorn.
Heaven is a halfpipe !!!!!
hatchut

Inlägg av hatchut »

jodå den sitter åt rätt håll och blåser luft från motorn genom kylaren ut i skärmen.

Det fungerar ju eftersom den inte blir för varm medans jag kör utan den eftervärmer och kokar då lite.

Ska försöka montera en elfläkt på andra sidan kylaren som får gå på termostat så ska nog problemet lösa sig hoppas jag.
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Vad använder du för kylarvätska? har du mycket glykol i den eller? hade samma problem i min saab.. och då hade jag helt enkelt haft för mycket glykol.. hade den stående under vintern så var rädd att det skulle frysa.. fyllde bara på med vatten så blev det bra..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
hatchut

Inlägg av hatchut »

ok, ja det var ju något att tänka på, tror det är ganska så mycket glykol i, så kanske ska kolla det och minska mängden lite. Är ju inte värre än att man får ha en vattenflaska i bilen och hälla i lite då och då.
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Jo precis.. eller så häller du bara på med lite kraft så späds det ju ut med vatten.. eller så tömmer du systemet och fyller på med vatten och lite glykol.. för det bästa att använda som kylvätska är ju rent vatten.. men då börjar det rosta.. så man måste ha lite glykol i.. det hindrar det från att rosta.. och om det är någon som är visare får ni gärna berätta hur det egentligen är :D
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
palman

Inlägg av palman »

glykol är till för att det dels inte ska rosta och sen för att det inte ska frysa och sen för att det inte ska koka över så lätt..bästa blandningen är 50/50..hälften glykol hälftenb vatten...men sen det blir mycket sämre om du har mer glykol än vatten..tex bara glykol fryser lättare än en blandning av glykol o vann..

trevlig midsommar
DirtBag

Inlägg av DirtBag »

glykolen smörjer även vattenpumpen... rätta mig om jag har fel
palman

Inlägg av palman »

jo det kan nog stämma..
Skriv svar