Jag har köpt min första, men sannolikt inte min sista, mini precis.
Jag har för avsikt att demontera hela bilen, rostlaga och lacka om på nytt.
Min första uppgift, eftersom jag börjat framifrån på bilen, blir således motorn. Eftersom jag aldrig skruvat med mini tidigare tänkte jag bara höra mig för om eventuella fallgropar, tips, specialverktyg eller annat som kan ha relevans till ämnet.
Finns det någon steg för steg guide så man får ut motorn med minst möjlig besvär/skada?
Plocka ut motorn
Plocka ut motorn
Mini 1000 - 1975 - Vit
Re: Plocka ut motorn
Litenmentuff beskrev processen rätt bra i både text och bild: http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=1887&start=75#p30724
När jag tog ur min gick jag efter Haynes och Workshop Manual. Det gick helt utan problem. Egentligen är det bara att lossa alla skruvar och rycka ur den - det som kan vara lite trixigt är att få på axlarna när man ska ha tillbaks den sen.
När jag tog ur min gick jag efter Haynes och Workshop Manual. Det gick helt utan problem. Egentligen är det bara att lossa alla skruvar och rycka ur den - det som kan vara lite trixigt är att få på axlarna när man ska ha tillbaks den sen.
Re: Plocka ut motorn
Hej,
Jag tog motorn från undersidan, dvs lyfte upp karossen och drog fram motorn på framvagnen. Funkade bra, har hört att det är krångligare att ta upp den den andra vägen.
Det var dock lite bök med kylarslangar som satt trångt som behövdes lossas innan, men det gäller nog båda vägarna...
Lycka till!!!
Jag tog motorn från undersidan, dvs lyfte upp karossen och drog fram motorn på framvagnen. Funkade bra, har hört att det är krångligare att ta upp den den andra vägen.
Det var dock lite bök med kylarslangar som satt trångt som behövdes lossas innan, men det gäller nog båda vägarna...
Lycka till!!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76