Håller just för tillfället och grejar lite med en dubbel förgasare (dellorto) till kojjan och funderar lite över luftfiltret. Fungerar det bra med trattar och trattsockar eller det är bättre med pipercross av något slag? Känns som platsen är lite begränsad
Om man kör med trattar, var gör man av slangen som kommer från vevhuset?
Krewlir skrev:Håller just för tillfället och grejar lite med en dubbel förgasare (dellorto) till kojjan och funderar lite över luftfiltret. Fungerar det bra med trattar och trattsockar eller det är bättre med pipercross av något slag? Känns som platsen är lite begränsad
Om man kör med trattar, var gör man av slangen som kommer från vevhuset?
Om du kör med "sockar" så tänk på att de måste tvättas rena ofta eftersom filterytan är så liten.
jag väntar p ett basplattefilter (pipercross) som jag ska köra med mina 50mm trattar, sockar stör flödet runt trattmynningen, det är bättre att ha lite "luft" runt typ 1/3 av diametern p tratten, fast sockar funkar säkert fint ocks du känner säkert ingen skillnad
den stoppar man så fint ner i hjulhuset eller liknande när miljönissarna tittar bort och låter det helt enkelt droppa ner på marken har du en bil innan -69 får du ha öppen vevhusvent, så om nu mot förmodan besiktningsklantarna ser att vevhusvent är öppen har du otur.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Ok, det är ju ett alternativ, känna dock som att förr eller senare åker man dit .
Kan man koppla ihop vevhusventilationen med vakuumslangen från fördelaren med en y-koppling och sen in i insuget eller det är inte att rekommendera?
Krewlir skrev:Ok, det är ju ett alternativ, känna dock som att förr eller senare åker man dit .
Kan man koppla ihop vevhusventilationen med vakuumslangen från fördelaren med en y-koppling och sen in i insuget eller det är inte att rekommendera?
INTE ihop med fördelaren! Du kan dra den till ett separat kärl, typ colaflaska eller liknade..
/ m
ok då vet jag det.
Känns ändå som att jag vill koppla det till insuget. Kan man borra nytt hål i förgasaren på lämpligt ställe och koppla in vevhusventilationen där? Har redan hål i insuget till bromsservon och fördelaren men det spelar ingen roll?
Bromsservon och fördelaren är "slutna" system som inte påverkar motorns gång när du väl har fått upp max vakuum. Vevhusventilationen är ett öppet system som aldrig blir tätt och påverkar tomgång och annat negativt. Därför är det mycket bättre att koppla ner i en tomflaska, oljedimman som du suger in från vevhusventilationen in i insugen har dessutom en oktansänkande funktion, och det vill man inte ha om man monterar trimförgasare antar jag .
Så miljövönligt eller ej, ut med vevhusventilationen i naturen, men försök att göra en hyffsat snygg installation så kommer knappast bilprovningen reagera.
Ok, det blir nog till att stoppa ner slangen i nån flaska och hoppas på det bästa
Om dom nu skulle reagera på det, kan man göra hål i en tratt och montera fast den där på nåt sätt?
Kanske "fjolla" till det med en sådan, catch tank från biltema 33-292. Eller om du ändå köper ett pipercross filter så kanske det går att sätta en liten rörbit på basplattan som slanganslutning. En annan liten fråga, är det på din -92a du ska sätta förgasarn? Får man över huvudtaget vara i närheten av en bilprovning då?
En sån kan man kanske skaffa.
Vad jag kommit fram till får man ha en 10%:ig ökning av effekten, eller har jag fel? Kan vara bra att veta innan man påbörjar bytet.
att du måste ha katalysator på bilen (om det är en -92) om den nu inte har dispens eftersom engelsmännen är så sega med allt. och förgasare och katalysator brukar inte må så bra (inte för att jag vet om det finns nån som har den kombon originalmonterad) för att det blir alltid lite spillbränsle som läcker ut avgassystemet (t.ex när man släpper av från högt varvtal) och som åker i ner katen och brinner upp och troligtvis förstör den. men det finns ju nu sportkatar som ska tåla mer men de kostar.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69