Elen dör men går igång igen av tutan!

Allt som har med elektronik att göra.
Frejkan

Elen dör men går igång igen av tutan!

Inlägg av Frejkan »

Hej!

Efter 20 år med min hundkoja så trodde jag att jag upplevt det mesta i elfel väg. Men nu har kojan hittat på ett nytt skojigt bus. När bilen går på tomgång så lägger bilen och all el ibland av. Bilen går inte att starta, inget lyser eller någon el funkar -men när man tutar till så går elen igång igen. Hur kan det här hänga ihop?

/Frejkan
Användarens profilbild
Mazze

Inlägg av Mazze »

Lucas... :D
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
crall

Inlägg av crall »

Låter som ett solklart jordfel! Hade problem med en volvo iofs men där var det samma fel. stereom och fläckten och ljuset dog men så fort man tutade så började det funka igen. felsökte länge och hittade tillslut ett jordfel (jordglapp) åtgärdade felet och alla problem försvann
Frejkan

Inlägg av Frejkan »

crall skrev:Låter som ett solklart jordfel! Hade problem med en volvo iofs men där var det samma fel. stereom och fläckten och ljuset dog men så fort man tutade så började det funka igen. felsökte länge och hittade tillslut ett jordfel (jordglapp) åtgärdade felet och alla problem försvann

Ja jag har fått ett liknande tips på annat håll också. Men du menar att jordfelet kan vara lite varstans, alltså det behöver inte vara så enkelt som jordsladden till batteriet?
crall

Inlägg av crall »

Ja det kan vara fel nästa precis varsom helst! Börja med att kolla så du inte har en massa ärg i säkringarna sedan kan du kolla alla jordskarvpunkter och jobba dig innåt i bilens elsystem. Det är ett jädra jobb men man brukar få ett fint elsystem efter en sådan genomgång. När min kojas generator la av hittade jag en lite skarv under mitt friskluftsintag, det var en träbit som flera kablar var skarvade på och den hade börjat ruttna så jag bytta alla kabelskor och satte en plastskarvpunkt där i stället och av en slump så började generator funka igen :lol:

//Crall
Användarens profilbild
mini1275gt
Kontakt:

Jordflätan

Inlägg av mini1275gt »

kolla att du har en jordkabel mellan sprängkåpan och Framram/Kaross, Att den är fräsh, Kan räcka att du skruva bort och dit den på båda sidorna, Tagbrickor här är att rekomendera, Har du inte det så är faktiskt den enda jorden mellan avgasröret och karossen vilken är en tvivelaktig jord pga vi alla vet hur mycket dom rosta, KOlla mängden färg mellan den med..... Samt kolla jorden mellan kaross och - på batteriet.....

//Fredrik
pickupkalle
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

va var det för mystiskt fel på denna bil, :)
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Skriv svar