När man ändå har byxorna nere!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
macaholic
Kontakt:

När man ändå har byxorna nere!

Inlägg av macaholic »

Hej
Detta är min första mini, så jag har inte lyckats skaffa mig så mycket erfarenhet än som säkert många här på forumet har.

Jag har rivit ur motorn ur bilen och har köpt upp mig på en komplett uppsättning packningar eftersom oljeläckage är det värsta jag vet, näst efter hemorrojder, förstås :?

Hur som helst undrar jag om det finns några "måsten" eller "tricks" som man bruka ta till när man ändå har allting isärplockad, något man alltid brukar byta/uppgradera/kontrollera/trimma/slänga eller annat. Det brukar alltid finnas några sånna punkter på alla bilar, exempelvis: har du ändå plockat bort toppen så byt ut x mot y eller om du ändå rivit ur växellådan så byt ut den mojängen mot denna.

Exempelvis skulle jag inte fega för att riva ut kolvarna och byta ringar eller kolvar elelr något annat som man ändå brukar göra när man har byxorne nere så att säga.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
hultarn

Re: När man ändå har byxorna nere!

Inlägg av hultarn »

Ja, den listan kan ju bli hur lång som helst.... allt efter tycke och smak.

Jag skulle passa på att lägga i en lite roligare kam, till exempel 256-graders, och absolut ny kamdrivning, de är alltid glappa. Gärna en duplex istället.
Byt lameller också, de är billiga och enkla att byta med motorn ur.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
macaholic
Kontakt:

Re: När man ändå har byxorna nere!

Inlägg av macaholic »

Tack, jag skall kolla på de punkterna.
Kamdrivning, men ar du händelsevis de hjulet som sitter bak på motorn med kedjan över? Hur mäter man eventuellt glapp i den, axialt eller är det kedjan som glappar?
Mini 1000 - 1975 - Vit
Skriv svar