Veva ner rutan för fyrans växel

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
macaholic
Kontakt:

Veva ner rutan för fyrans växel

Inlägg av macaholic »

Som nämnt i tidigare inlägg är jag ny med mini och har inte hunnit samla på mig så mycket erfarenhet men jag jobbar på att, som man säger :)

Nu har jag motorn nere eller rätta ute och tänkte ge den en allmän överhalning och då har jag kommit till den enda punkten jag retade mig på, den enda gången jag faktiskt körde bilen innan jag plockade ner den. När man skall ha i fyrans växlel eller om det var backen, så behöver man flytta höger framstol till läget längst bak och helst också veva ner rutan för att kunna växla. Nu skakar någon säkert på sitt runda huvud i pur fasa över min okunskap men som sagt har jag inte någon erfarenhet och vet inte om detta är en standard-pryl elller om det kanske skall vara så, än mindre vet jag vad jag skall göra åt problemet.

Det finns något på minispares.com som heter quickshift, är det någon förbättring för just det här problemet eller?
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32845

Hjälp en okunnig stackars sate och gör dig själv till dagens man i min aftonbön :wink:
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
Drutten

Re: Veva ner rutan för fyrans växel

Inlägg av Drutten »

macaholic skrev:Som nämnt i tidigare inlägg är jag ny med mini och har inte hunnit samla på mig så mycket erfarenhet men jag jobbar på att, som man säger :)

Nu har jag motorn nere eller rätta ute och tänkte ge den en allmän överhalning och då har jag kommit till den enda punkten jag retade mig på, den enda gången jag faktiskt körde bilen innan jag plockade ner den. När man skall ha i fyrans växlel eller om det var backen, så behöver man flytta höger framstol till läget längst bak och helst också veva ner rutan för att kunna växla. Nu skakar någon säkert på sitt runda huvud i pur fasa över min okunskap men som sagt har jag inte någon erfarenhet och vet inte om detta är en standard-pryl elller om det kanske skall vara så, än mindre vet jag vad jag skall göra åt problemet.

Det finns något på minispares.com som heter quickshift, är det någon förbättring för just det här problemet eller?
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32845

Hjälp en okunnig stackars sate och gör dig själv till dagens man i min aftonbön :wink:
Tror fortfarande du skämtar när du skriver att du vevar ner rutan för att kunna växla????? men hursom så har jag köpt en quickshift och den förkortar växellägena lite om det är det du söker. Men om det löser hela ditt problem vet jag inte.. du kan kolla in på min projektsida om du vill se hur den ser ut.

//Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
macaholic
Kontakt:

Inlägg av macaholic »

Jo, det var menat som ett skämt :D
Tycker det känns som väldigt länga slag på spaken, men vad vet jag.
Jag skall kolla din projektsida, jag antar att du menar här på forumet?
Mini 1000 - 1975 - Vit
Per Eklund

Inlägg av Per Eklund »

Byt bussningarna till motorn och växelspakshuset.
Sen att du behöver flytta stolen och veva ner rutan och allt, det kan möjligen inte vara lite problem med rosten? ;)
Användarens profilbild
macaholic
Kontakt:

Inlägg av macaholic »

He he, skulle det mycket väl kunna vara, för det var rejält rostigt innan jag svetsade dit ett nytt golv. :?
Mini 1000 - 1975 - Vit
Skriv svar