bild & namn på spolenburk/pumpa, MK II & III

Prata om vad du vill
JC T ONE

bild & namn på spolenburk/pumpa, MK II & III

Inlägg av JC T ONE »

Hej är det nån här som kan fixa främ bild på hur spolarburken, och pumpa sittor på en Svensk Cooper S MK II & III. Vil ochså gerna veta namnet på pumpan om bilen har elektrisk spoln=MK III.

Tack på forehand :) Jens Christian
JC T ONE

Re: bild & namn på spolenburk/pumpa, MK II & III

Inlägg av JC T ONE »

hej igen,

finns det inte en ända Mini, ägera, som har original spoln pumpa i sin MK IIIa :?

Jens Christian
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Jag kan nog fixa det.. får se om jag hinner idag, har barnkalas att fixa .. jag hör av mig..

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Forumet loggade ut mig då jag skulle posta det men kommer här igen:

Bild
Bild

Dessa två brukar vara de vanligaste som finns på MkIII:or, och går att beställa från JANA, BSCC, Minispares, plminishop och moss-europe... Passa på först innan du beställer att läsa våra omdömen om dessa butiker ;D
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

här är en bild på hur spolningen sitter på en mk3 lite dålig bild men hoppas den hjälper.
Bild
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Tulka

Inlägg av Tulka »

Såldes inte många Mk3 S i Sverige. Runt Stockholm var det kanske två stycken.En Svensksåld bil skiljde på många sätt från en Engelsk och också från en Dansk?
Är du intresserad av orginalrenovering? ;
Knapparna för spolning och torkare på 1970 års Svenska kojor var av säkerhetstyp,lite större än senare och liggande.Spolarströmbrytaren var speciell och satt mitt i mellan?Vippknapparna var ofta glappa så de och panel kan va bytta till något annat idag.
Vi får se vad Drutten kommer med?
Tulka
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

hmm... läste inte så noga ser jag.. S:et missade jag.. så tyvärr är det vanlig hederlig MKIII-pump och behållare jag har... sorry...
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Haha visste att jag också missat en bokstav då jag läste igenom Druttens inlägg...

OM det nu skiljer sig åt det vettefasen, eftersom jag inte hittar någon sådan info i alla mina papper :shock:
Tog dock och fotade min sista spolarburk och den är helt annorlunda de två andra jag fotade...
Tulka

Inlägg av Tulka »

Tror inte pumpen skiljer,däremot kanske hur den satt,Fanns säkert på andra modeller också,som Maxi,1300 och Allegro. Blir ju packat om den satt precis vid dubbelfärgasarna.
Nån som vet om -69orna hade elpump?

Tulka
Tulka

Inlägg av Tulka »

Bild

Det är sånt här som gör att man inte kan sova på nätterna. :? Hittade en bild i handboken
till -69 Cooper S med liggande strömbrytare som jag tror var speciellt för Sverige.

Här är det ju gammal handjagad pump,och nu har jag blivit osäker på om -70orna
verkligen var elektrifierade.Kommer att grunna på det i minst en vecka.Hör av mig
om jag kommer på nått.

Tulka
JC T ONE

Inlägg av JC T ONE »

Tack till alla som svarede 8) myckett trevligt.
om det är nån som undra ang Danska bilar, har dom präsis likadan spolnpumpa/behållera som Engelska, hela vägen up genom åren.

Ja dom Austin 1100/1300 liggande kontakter, är nått specielt for dom Svenska bilar, är det alla som har 2 speed törkera? har sett en 70ia Clubman, den hadde 2 speed wipers, och generator, istallet for dynamo, det fick dom Danska Mini inte forran 73 cirka.

Sen har jeg en fråga ang benzin tanken, ni har ett besläg som sittor längst up, me 2 bultar i hatthyllan, och en i tanken, hvilka årsmodeller sitter såna beslag? och sittor dom ochså på högertanken? är dom monterat i Sverige? eller hos BMC? är det nån som har en bild på en sån högertank me sånt beslag?

Tack for hjälpen 8)

Jens Christian
Tulka

Inlägg av Tulka »

Oj,det vart många frågor. Tror jag börjar med att besvara min egen. Hittade en snöhög utanför som innehöll en -70 1000,men jag tror det är samma knappar.Lyckades ta en bild genom sidofönstret.Helt hopfrusen bil så vi får vänta till våren om det ska ses något i motorrummet.Det var elektrisk spolning,men jag tvivlar på att orginalpumpen har overlevt 40 års mekande.Vippbrytarna verkar orginal på bilden eftersom allt krom på sargarna omkring dom har nötts bort.
Bild
Bild
Tulka

Inlägg av Tulka »

Växelströmmare hade Svenska kojor från -70 med med vissa problem.Anslutningarna var speciella.Skulle få den utbytt på verkstad i England och mecken lyckades stuka axeltappen på min när han skulle flytta remskivan.Sedan upptäckte han alla kablar han lossat inte gick att ansluta på den nya.Vart bogsering från London till båten i snöyra.Ett minne för livet.

Bild
JC T ONE

Inlägg av JC T ONE »

Hej Tulka,

Tack så myckett for dina svar 8) Din 70a ska ju inte stå dar :roll: den ska ju stå tört :D så den klare sig från rost

Har skickat dig ett PM ochså me lite fråger? ang den 69 instruktions bocken du hadde bild av, mm.

Ja jeg så att Generatoren var annerlunde, än på en 73a, ni kanske fik den på grund av er reglar me kjörljus?

Synd me en så klumpig mekaniker :?

Jens Christian
Tulka

Inlägg av Tulka »

Vadå,rost på min bil?? När jag ställde den där för 30 år sen var den ganska fin men inte mycket värd.Ok,lite rost har det nog blivit när jag tänker efter.

Bild

Sena Mk2or och framåt hade insvetsade förstärkningar för säkerhetsbälten i hatthyllan.
Det här utnyttjades senare(-70?) till att bättra på tankinfästningen.Lastskivan mellan tankarna gör ju också
att tankarna inte kan glida ur plåtbanden.

Tulka
Skriv svar