Hej!
En fråga till dig/er som vet. Jag har en koja med vätskefjädring som jag kommer att konvertera till gummifjädring.
Jag har köpt en begagnad framvagn för gummifjädring. Så långt borde det vara ok Min fråga är hur jag identifierar framvagnen? Om det är en framvagn före -76 eller efter. Om man tittar överst på tornen runt skruvhålen så är hålen i plåten lite "konformade" uppåt. På min gamla hydrolastic så är den ytan helt plan. Någon som vet vad jag har?
Tack....Nix, inga gummibaserade fästen. Så det ska vara "rätt" typ a ram.
Ok, varför är hålen konformade som jag skrev tidigare? Jag tänkte först att det var en slags styrning för att ramen bättre skall centrera sig i chassit. Skall det monteras något mellan tornen och balken? Tanken är att om det inte finns något mellanlägg så ligger inte framvagnen dikt mot balken?!
Njae, gummifästena kan ju vara avtagna också. Ser de bakre fästena ut som en liten trappa så är det en ram för före -76. Hålen ska vara uppifrån. Är hålen från sidan så är det en efter -76
Tänk om man hade varit utrustad med fotografiskt minne
Vill minnas till 99% att hålen ser identiska ut med hydro-ramen, alltså äldre modellen. Ska dubbelchecka imorgon.
väldigt enkelt att se om det är en före eller efter 76 innan 76 så sitter tornen (de översta infästningarna) fast med 2st bultar på var sida och efter 76 med en enda stor bult på vardera sida.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Då är det en äldre ram som jag har. Det är två skruvar till vardera torn.
Nu gäller det bara lösa frågan om det skall sitta någon form utav "spacer" mellan tornen och balken? Såg en bild på nätet och där hade dom tillverkat mellanlägg/spacers i metall. Vad är standard att ha där emellan? Gummipackning modell tjock?
bulten08 skrev:standard tror jag att det var med metall mellanlägg på tidigare ramarna och båda bilarna jag har så sitter det metall.
/marcus
Jag har försökt mäta mig fram till höjden på dessa "spacers" men får inte fram exakt mått. Misstänker att dessa bör vara precis så pass tjocka/höga så att de kommer i samma höjd som toppen på de konformade hålen...
duu behöver inte byta framvagnen för att gå från våt till torr, ev behöver vidga "ringarna" i toppen på tornen med ett dorn
fjädringen blir hårdare med hydro övre bärarmar, vilket kan vara gött annars är det bara att smäck dit armar för torrfjädring
G13B skrev:duu behöver inte byta framvagnen för att gå från våt till torr, ev behöver vidga "ringarna" i toppen på tornen med ett dorn
fjädringen blir hårdare med hydro övre bärarmar, vilket kan vara gött annars är det bara att smäck dit armar för torrfjädring
Jag var inne på den linjen från början, men det blev till slut att skaffa annat ändå. Nu har jag fått tillbaka framvagnen blästrad och grundlackad. Penslade på chassifärg ikväll, det får duga. Har även köpt begagnade bärarmar för torrfjädring. Dessa behöver dock renoveras helt. Ska tillverka mellanlägg så hoppas jag att allt funkar. Nu är det bara några veckors rostlagning också