Byta handbromswire

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
lennie

Byta handbromswire

Inlägg av lennie »

Min handbroms är ganska dålig, bromsarna är renoverade men jag antar att det beror på att den ska glida i spåren på bakramen. Jag funderar på att byta till wiere som hår i höljen som på många nyare bilar.
Någon som provat det eller hittat någon annan lösning för att förbättra handbromsen?
Tulka

Re: Byta handbromswire

Inlägg av Tulka »

Att dra wire i höljen är bara problem.Ett av dom vanligaste felen på gamla 60tals Volvo och Saab är att dom fastnar.Bara att krypa under och försöka lossa med en polygrip.En befrielse när dom slutade med det.

Min erfarenhet av Volvos handbroms är också att det inte funkar något vidare med piratbelägg.Bromsen tar
men det blir ingen "vilofriktion".

Kojans konstruktion förbättrades på 70talet med en wire från spaken och bakåt.Utväxlingen på länkarna
i sköldarna ändrades också.

Tulka
lennie

Re: Byta handbromswire

Inlägg av lennie »

jag har en 94 så det är med en wire.
Men det känns som att hälften av kraften går förlorad i spåren där wirearna går isär fastän dom är välsmorda.
Jag förstår att dom med höljen rostar fast men tror du dom funkar bättre när dom är nya än orginal?
En annan lösning jag funderar över är att sätta hjul där iställer för spår att glida i men de tar plats från avgasröret. jag kör mycket på skogsvägar så den vill jag ha upp så högt som möjligt.
Skriv svar