Hej, tänkte bara kolla om någon har koll på vilket år det blev CV knutar istället för knutkors på motorsidan dvs inre drivknut. När jag skulle köpa inre damasker till min -74 så tog dom hem en liten gummihätta som var till knutkors, och jag sa att jag hade en cvjoint, eller rzeppaknut. Men han insisterade på att det inte fanns, och jag insisterade på att det fanns då jag haft det på mina 3 kojor jag ägt. Och sen beställde han rätt iallafall från dalhems och jag fick rätt. Men enligt honom så blev det CV först på 76orna, stämmer det? Och att dom i såfall skulle bytt om det sitter cv på en äldre bil än 76?! Är ingen akut fråga eller nåt som behöver svar, mer bara kuriosa för när det byttes.
Mvh. Nicke
Vilket år kom CVknut på motorsidan?
Re: Vilket år kom CVknut på motorsidan?
OM jag inte jag helt fel som kom CV-knutarna tillsammans med Rod-change 1973, i så fall är ju 72 sista året med kors.
På mina två 75:or sitter det i alla fall CV, så det där med 76 fattar jag inte alls.
*googlar*
Jodå:
Enligt Somerford Minis (som har bra mycket bättre pejl än Dalhems...) så är det CV från januari 1973.
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... page&id=49
På mina två 75:or sitter det i alla fall CV, så det där med 76 fattar jag inte alls.
*googlar*
Jodå:
Enligt Somerford Minis (som har bra mycket bättre pejl än Dalhems...) så är det CV från januari 1973.
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... page&id=49
Morris 850 -65
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Mini 1000 -75
Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70
XJR -98
Re: Vilket år kom CVknut på motorsidan?
Tack! Då hade jag alltså "rätt" mot mekonomen. Kul att man för en gång skull haft en bättre uppfattning än någon som både sålt delar i säkert över 10-15 år och sen dessutom ägt tre minis. Känns som att sannoliken att dom skulle bytt ut i mina kojor är ganska liten.
Men ack så smidigt det verkade med kors, hjälpte en vän att skruva isär hans kors vid motorsidan. Slippa damask, fett, stripes eller damaskspännen osv. Bara ubultar som sitter, 4 muttrar på varje sida man lossar sen är det bara plocka isär. Jag tycker det är knepigt med cv, splines, damasker och allt det där. Tar sån jävla tid. Men jag antar att det finns fördelar med cv eftersom det finns på nästan alla bilar nuförtiden. Kanske är just det där med constant velocity?! Att den överför en jämn kraft varje segment av varvet mot korset som kanske har 4 peaks och 4 dalar i kraft?! Jag vet inte. =)
Men ack så smidigt det verkade med kors, hjälpte en vän att skruva isär hans kors vid motorsidan. Slippa damask, fett, stripes eller damaskspännen osv. Bara ubultar som sitter, 4 muttrar på varje sida man lossar sen är det bara plocka isär. Jag tycker det är knepigt med cv, splines, damasker och allt det där. Tar sån jävla tid. Men jag antar att det finns fördelar med cv eftersom det finns på nästan alla bilar nuförtiden. Kanske är just det där med constant velocity?! Att den överför en jämn kraft varje segment av varvet mot korset som kanske har 4 peaks och 4 dalar i kraft?! Jag vet inte. =)