Hur försäkrar ni er Mini?

Prata om vad du vill

Försäkring på din mini

Trafikförsäkring
6
16%
Halvförsäkring
3
8%
Helförsäkring
22
58%
Entusiast / klubbförsäkring
5
13%
Annat
2
5%

Antal röster: 38

Användarens profilbild
timppa
Administratör

Hur försäkrar ni er Mini?

Inlägg av timppa »

Nyfiken på hur ni andra försäkrat era juveler.

Själv så kör jag vanlig helförsäkring. Mest för att jag är lite för lat och gillar inte massa regler som entusiastförsäkring innebär.

1593kr per år för Saloon -73
1940kr per år för Skåpbilen -68
Försäkringar tillsammans med hemförsäkring på Länsförsäkringar.
Användarens profilbild
Litenmentuff

Re: Hur försäkrar ni er Mini?

Inlägg av Litenmentuff »

helförsäkring på båda mini:sarna trygghansa. dock har man nått som heter veteranbilsrabbat på försäkringarna.
kostade 1200kr året helförsäkrat förut. men nu lekte jag fartgalning och förlora lappen så nu har dom dubblat eller mera premien till mig så akta er för att bli av med lappen för bötes beloppet man får på några tusen är fan ingenting i jämförelse med hur jävulskt dyrt det blir att äga bilar efteråt :(

är iprincip ingen pris skillnad på hel eller trafik då det handlar om så lite stålars så man kan lite gärna ha hel försäkrat.

EDIT: tog tag i saken och kollade vad jag faktiskt betalade.
mini 68:an 2823kr/år
clubman 2981kr/år
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

avställningsförsäkring på 200pix på folksam tror jag :)

blir väl till att ta tag i det där träsket när man ska köra lite mer lagligt.
Nu har jag iaf varit och besiktat bilen förra året (hade dock knappt några bakbromsar...)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Inlägg av timppa »

Oj det var en ordentlig ökning på dina bilar. Sen i stockholm är det väl normalt sett lite dyrare försäkringar också.
lennie

Inlägg av lennie »

På salus ansvar så försvinner den förhöjda premien om man säger upp försäkringen och sen tar den igen.
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Har ännu inte tagit mig tid att redigera försäkringsguiden men denna kommer komma upp snart det lovar jag :mrgreen:

Men tillsvidare så kan jag säga som så:

Bytte från Folksam till Länsförsäkringar och tjänar då 400:- rakt av då jag betalade 250:- /halvår i avställnings hos Folksam mot 100:- /år hos Länsförsäkringar!

Sen när bilen min kommer bli körbar så kommer jag även ta OK/Q8´s backup försäkring som täcker en HEL del saker som jag annars skulle behöva pynta upp vid en olycka då jag kommer ha helförsäkring på bilen min...
Det komiska i det hela är att OK/Q8 valt Folksam som partner :lol:
Användarens profilbild
silverbullet 96

Inlägg av silverbullet 96 »

Im embarressed by my insurance costs 750 a month with folksam for hel!

Its a combo of the 3 M's mini, malmö and me (being foreign)
Användarens profilbild
Sudden
Kontakt:

Inlägg av Sudden »

Jag har helförsäkring genom Atava som är ett dotterbolag till Trygg Hansa, betalar 81,50kr per månad!
Tror ingen annan slår det faktiskt, det blir 978kr/år för en helförsäkring. Deras bolag är dock helt nätbaserat, så kan man nöja sig med det vilket jag tycker funkar bra så är det galet billigt. :D
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

silverbullet 96 skrev:Im embarressed by my insurance costs 750 a month with folksam for hel!

The big difference in the cost by month is this:
Age, Place in Sweden (In the City or the country), How long you have had the driver license etc etc...

But take your time and call around to diffrent insurance companies and check with them, because 750:- SEK /month is crazy :|
Användarens profilbild
silverbullet 96

Inlägg av silverbullet 96 »

Kirill skrev:
silverbullet 96 skrev:Im embarressed by my insurance costs 750 a month with folksam for hel!

The big difference in the cost by month is this:
Age, Place in Sweden (In the City or the country), How long you have had the driver license etc etc...

But take your time and call around to diffrent insurance companies and check with them, because 750:- SEK /month is crazy :|
Its crazy i know! Im 27 had my driving license for 10 years and its city centre malmö (garaged).

Trust me I took my time and called round! In June though its time to change the insurer and this time as i wil have been driving in sweden for 1 year i hae a quote of 300 per month with if.se! quite a diference
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

Tänkte ta tag i det här med försäkringar igen så jag lyfter denna tråden lite..

Tänkte läsa lite om det här med entusiastförsäkring, då min far bara betalade typ under 1000-lappen och fick endå köra tämligen mycket. Glömde dock vilket bolag det var.

Kollade på länsförsäkringar då jag har hemförsäkringen där, men då fick man bara köra 500mil o bilarna var tvungna att vara i "fint skick". Läste dock på nån generell hemsida att man kunde få även bra villkor under renovering/avställning.

Tips emottages tacksamt :)
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Du får inte "bruks-köra" (till exempel till jobbet) om den är entusiastförsäkrad. Dessutom måste bilen vara i bra skick. Läs mer här: http://www.mhrf.se/index.php?show=forsakring&f=u2&back=1

En "vanlig" försäkring kostar inte mer än ca 1500 helår.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

hum....det är ju lite dumt att man inte kan köra till jobbet för det gör jag ju onekligen... när bilen väl fungerar :)

Hur har ni era renoveringsobjekt försäkrade??
Betalar typ 300kr om året tror jag i avställningsförsäkring, vilket jag kan tycka är lite mycket för ett plåtskal under pressening.
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

Sudden skrev:Jag har helförsäkring genom Atava som är ett dotterbolag till Trygg Hansa, betalar 81,50kr per månad!
Tror ingen annan slår det faktiskt, det blir 978kr/år för en helförsäkring. Deras bolag är dock helt nätbaserat, så kan man nöja sig med det vilket jag tycker funkar bra så är det galet billigt. :D
Körde en koll på min koja på Atava och fick då att en "large", dvs helförsäkring, skulle kosta ~1500kr utan vagnskadeskydd.
~980kr kostade den om man bara trafikförsäkrade den...
För ~1300kr får man en "halvförsäkring", eller medium som de kallar den.

Är det "lönt" att helförsäkra en koja??
Kör bara halv på mina andra bilar (80-talare) då man endå inte får ut ett piss om man skulle råka ut för något som man inte själv kan knacka till..
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Kör helförsäkrat!!! Det gör jag, hos Atava. Helt klart värt pengarna. Jag dunkade i förra året med min Clubbis och fick mer är bra ersättning! :D Dessutom betalar du ju ingen premie under tiden du har den avställd (om du inte vill ha avställningsförsäkring).
Skriv svar