Var och besiktningade minin i dag och fick några fel,
Blandannat att CO halten var för tok för hög.
Den låg på 7,4 (den får max vara 4,5)...
Har inte kollat på det än, men visst borde det finnas en skruv på förgasaren som man kan skruva ner för att CO halten ska bli lägre?
Kan man inte fuska med K sprit oxå?
Mvh/ E
För hög CO halt
Re: För hög CO halt
Sitter en skruv på undersidan av förgasaren skruv som du skruvar på för att ändra co.
Inför min förra besiktning(pga jag misstänkte mina värden skulle vara höga pga den dåliga förgasaren) så tankade jag så jag fick cirka 1/3 etanol (har samma effekt som K-sprit). Ett tips om man gör detta är se till så man inte har så mycket bensin i tanken, för att sedan efter besiktningen fulla upp tanken med vanlig bensin igen. Bilen gick inte överdrivet bra men klarade besiktningen, 4.3! 
Men att CO är så hög är ju ett tecken på att nått inte står helt till rätt med bilen, så man bör helt klart undersöka situationen.

Men att CO är så hög är ju ett tecken på att nått inte står helt till rätt med bilen, så man bör helt klart undersöka situationen.
Jag är så gammal att jag var med på den tiden då bilprovningen ställde in förgasaren.
Skillnad på service då och nu. Dock inte så gammal att jag upplevt att rutorna
torkades av mackpersonalen här i Sverige. I England har det hänt.
Tulka
Skillnad på service då och nu. Dock inte så gammal att jag upplevt att rutorna
torkades av mackpersonalen här i Sverige. I England har det hänt.
Tulka
- Litenmentuff
dom skruva ner min co på min mini förra besiktningen så det gör vissa fortfarande. (han var dock äldre 55+)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

Litenmentuff skrev:dom skruva ner min co på min mini förra besiktningen så det gör vissa fortfarande. (han var dock äldre 55+)
Han hade gjort det tusentals gånger i sin ungdom? Reflex?
Tulka
...du menar väl 1/3 E85?timppa skrev:Inför min förra besiktning(pga jag misstänkte mina värden skulle vara höga pga den dåliga förgasaren) så tankade jag så jag fick cirka 1/3 etanol

hehe oj, ja precis, E85minijanne skrev:...du menar väl 1/3 E85?timppa skrev:Inför min förra besiktning(pga jag misstänkte mina värden skulle vara höga pga den dåliga förgasaren) så tankade jag så jag fick cirka 1/3 etanol(blir ca 5% eller 1/20 etanol
)